الهام چوبدار، فعال جامعه ال‌جی‌بی‌تی، با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان ارومیه آزاد شد. زهرا صدیقی همدانی، هم پرونده‌‌ی الهام چوبدار به دلیل ناتوانی در تأمین وثیقه همچنان در زندان به سر می‌برد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، الهام چوبدار به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده است.

این دو فعال ال‌جی‌بی‌تی پیشتر توسط دادگاه به «اعدام» محکوم شده بودند و یک منبع آگاه به هرانا خبر داده که حکم اعدام آنها در دی‌ماه سال جاری لغو شده است.

نخستین بار در تاریخ پانزدهم آبان ماه ۱۴۰۰، سازمان اطلاعات سپاه با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت این دو شهروند تحت عنوان «سرشبکه قاچاق دختران و زنان ایرانی به یکی از کشور‌های منطقه جهت فحشا و هدایت و پشتیبانی از گروه‌های همجنس‌گرایی که تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای» خبر داد. گفته می‌شود بازداشت زهرا صدیقی همدانی در مسیر سفر از اقلیم کردستان به ترکیه و در خاک ایران صورت گرفته است.

زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار در شهریور امسال در دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند. مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه مدعی شد نامبردگان به اتهام «افساد فی الارض از طریق مشارکت در باند قاچاق زنان و دختران به اقلیم کرستان عراق» این محکومیت را دریافت کرده‌اند، در نقطه مقابل این ادعا، گزارشاتی از سوی منابع غیررسمی منتشر شده است که ادعا می کند دو فرد یاد شده در رابطه با گرایش جنسی خود و فعالیت در این حوزه به اعدام محکوم شده بودند.

Ad placeholder