دادگاه انقلاب ایلام احمد علیزاده را به دلیل شرکت در تحصن معلمان به ۱۳ سال زندان، سه سال انفصال از خدمت و دو سال تبعید به فنوج در استان سیستان و بلوچستان محکوم کرده است.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، نیروهای امنیتی در ۱۸ مهر ۱۴۰۱ همزمان با اعتراضات گسترده به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، احمد علیزاده را در شهر آبدانان بازداشت و پس از ۱۵ روز با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد کردند. دایره رسیدگی به تخلفات اداری استان ایلام علیزاده را به بازنشستگی پیش از موعد و همچنین کسر دو گروه شغلی محکوم کرد.

در دی ماه ۱۴۰۱ یک بار دیگر نیروهای امنیتی این معلم را بازداشت و بعد از ۴۸ ساعت بعد با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی آزاد کردند.

شعبه یک دادگاه انقلاب ایلام علیزاده را به «تشکیل گروه بیش از دو نفر به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اهانت به مقام رهبر جمهوری اسلامی» متهم و به استناد همین اتهام‌ها او را به جرم «شرکت در تحصن‌های صنفی، تشکیل دسته و گروه بیشتر از دو نفر» به شش سال و یک روز حبس تعزیری و به جرم «تبلیغ علیه نظام» به هفت ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری، دو سال انفصال از خدمت، دو سال تبعید به شهر فنوج از توابع استان سیستان و بلوچستان و منع فعالیت در فضای مجازی محکوم کرد.

به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، دادگاه احمد علیزاده بدون حضور او برگزار شده و رای صادر شده هم قابل تجدیدنظر است.

وزارت آموزش و پرورش و قوه قضاییه جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات به قتل ژینا (مهسا) امینی بیش از ۳۰۰ معلم را با تقلیل رتبه شغلی و اخراج موقت یا دائمی از کار و صدور حکم زندان مجازات کردند.

معلمان در ۱۶ اسنفد ۱۴۰۱ در ۲۸ شهر ایران در اعتراض به اجرای ناقص رتبه‌بندی، پرونده‌سازی برای معلمان، بازداشت و زندانی کردن معلمان، فروش اموال آموزش و پرورش و همچنین مسموم‌سازی دانش‌آموزان تجمع کردند. در جریان این تجمع دست‌کم ده معلم در شهرهای مختلف بازداشت شدند. ۹ تن از معلمان بازداشت شده طی روزهای گذشته با قرار وثیقه آزاد شدند اما مختار اسدی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان سنندج را همچنان در زندان حبس کرده‌اند.