نوروز ۱۴۰۲ در حالی رو به پایان است که به روایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در فاصله اسفند ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۱ میانگین هزینه خانوار برای خرید کالا و خدمات یکسان بیش از ۴۶٬۵ درصد افزایش یافته است. عددی که بیشتر از دو برابر میزان افزایش حداقل دستمزد برای سال جاری است.

بانک مرکزی برای نخستین بار از اعلام نرخ تورم نقطه‌ای که توصیف دقیق‌تری از روند رشد قیمت کالا و خدمات را نشان می‌دهد، خودداری کرده است. نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ۶۳٬۹ درصد بوده که ۱۰ واحد درصد از تورم نقطه‌ای در آغاز به کار دولت سیزدهم (شهریور ۱۴۰۰) بزرگ‌تر است. عبور تورم نقطه‌ای از رقم ۶۳ درصد به معنای افزایش میانگین هزینه خانوار برای خدمات و کالای یکسان در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ به همین میزان است که پیامد آن چیزی جز گسترش فقر نیست.

برنامه دولت، با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۲ تحمیل دوباره سرکوب مزدی به کارگران است. در لایحه دولت حداقل دستمزد کارگران بخش دولتی کمتر از ۸ میلیون تومان تعیین شده است. به نظر می‌رسد شورای عالی کار هم در نظر دارد افزایش کمتر از ۳۰ درصدی دستمزد را بر کارگران تحمیل کند.

کارتون این هفته از نسرین شیخی به همین بهانه انتخاب شده است. این کار از کارتونیست ایرانی ساکن آمریکا در سایت cartoonmovement منتشر شده است.

خانواده‌ای پشت یک بارکد به شکل زندان از رسیدن به سفره هفت سین نوروز محروم شده‌اند.
اقتصاد و نوروز – کارتونی از نسرین شیخی، کارتونیست ایرانی ساکن آمریکا – منبع: cartoonmovement.com

برای اطلاع بیشتر از وضعیت اقتصادی این‌ روزها می‌توانید گزارش «روایت بانک مرکزی از تورم سال ۱۴۰۱: هزینه خانوار ۶۳٬۹ درصد افزایش یافت» و همچنین گزارش «کارگران چقدر فقیرتر شدند؟» از حمید مافی را بخوانید.

Ad placeholder