دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز دوشنبه ودر آستانه نخستین جلسه دادگاه با هواپیمای شخصی خود وارد نیویورک شد.

انتظار می‌رود دونالد ترامپ، امروز (سه‌شنبه، چهارم آوریل) در دادگاه حاضر شود.

ترامپ هفته گذشته با رأی هیات عالی منصفه (گرند ژوری) متهم شناخته شد. با صدور حکم بازداشت برای دونالد ترامپ، این نخستین باری است که در تاریخ آمریکا یکی از روسای جمهوری‌ این کشور با اتهامات کیفری روبرو می‌شود. دونالد ترامپ پیش از این اعلام کرده که دررقابت‌‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نیز نامزد می‌شود.

مبنای حکم بازداشت

حکم بازداشت ترامپ در رابطه با اتهام نقش داشتن وی در پرداخت حق السکوت به هنرپیشه فیلم‌های پورن صادر شده است. 

استورمی دنیلز، هنرپیشه فیلم‌های پورن، ادعا کرده با دونالد ترامپ رابطه داشته و مایکل کوهن، وکیل ترامپ در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، امکان پرداخت حق السکوت به خانم دنیلز را فراهم کرده بود. هر چند پرداخت حق السکوت به خودی خود جرم تلقی نمی‌شود، اما نحوه و محل پرداخت چنین حق السکوتی در حقیقت تخلف از قوانین مالی کمپین بود و این یکی از تخلفاتی بود که مایکل کوهن به خاطر آن به زندان افتاد. کوهن اصرار داشت که حق السکوت را به دستور ترامپ پرداخت کرده و ترامپ هم این اتهام را رد کرده بود.

اجزای دقیق اتهامی که آقای ترامپ با آن مواجه است هنوز روشن نیست و حتی وکلای او از جزییات اطلاعی ندارند زیرا کیفرخواست صادره توسط هیات منصفه مهر و موم است. شب گذشته رسانه‌های آمریکا خبر دادند که ترامپ در دادگاه منهتن نیویورک  با ۳۰ مورد اتهامی مواجه می‌شود.

بر اساس حکم دوشنبه شب قاضی رسانه‌ها اجازه‌ها پخش جلسه سه شنبه را که در آن کیفرخواست به متهم اعلام می‌شود، ندارند. قاضی اجازه داده تا پیش از شروع جلسه در صحن دادگاه عکس گرفته شود.

تیم حقوقی وکلای ترامپ گفته‌اند که رئیس‌جمهوری سابق به صورت داوطلبانه به دادگاه رفته و وقتی که مهروموم کیفرخواست برداشته شد تمامی موارد را بررسی کرده و به چالش خواهند کشید.

تدابیر امنیتی

ورود ترامپ به نیویورک در آستانه جلسه دادگاه تاریخی با تدابیر امنیتی از سوی پلیس نیویورک و اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) همراه بوده است.

اریک آدامز شهردار نیویورک گفت که شهر برای حفظ نظم در صورت اعتراضات احتمالی  «همیشه آماده» است.

غروب دوشنبه ترامپ پس از رسیدن به نیویورک به برج ترامپ که در آن  آپارتمان وچند دفتر کار دارد و در خیابان پنجم واقع شده، رفت. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در حالی که مثل همیشه کت و شلوار آبی، پیراهن سفید و کراواتی به رنگ قرمز روشن برتن داشت، برای جمعیت دست تکان داد و وارد برج ترامپ شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا وارد برج ترامپ در خیابان پنجم نیویورک می شود. سوم آوریل ۲۰۲۳
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا وارد برج ترامپ در خیابان پنجم نیویورک می شود. سوم آوریل ۲۰۲۳- عکس از خبرگزاری فرانسه

با وجود آن‌که رسانه‌ها از پوشش خبری زنده جلسه دادگاه منع شده‌اند، اما انتظار می‌رود حضور رئیس‌جمهوری سابق در نیویورک حداکثر توجه را در تمام رسانه‌های آمریکا جلب کند. جمعیت بزرگی ازعکاسان و خبرنگاران، خارج دادگاه مستقر شده‌اند.

دادگاه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود. پنج‌شنبه گذشته و پس از اعلام صدور حکم بازداشت اداره پلیس نیویورک خواست تا تمامی ۳۵ هزار پلیس شهر آماده باشند. در پایتخت- واشنگتن‌دی‌سی- نیز پلیس کاپیتول نسبت به تظاهرات احتمالی در محوطه کنگره آمریکا هشدار داده است.

نظرسنجی‌ها

هرچند نتایج نظرسنجی‌های اخیر متفاوت به نظر می‌رسند اما برخی نظرسنجی‌ها از اقبال ترامپ برای کسب نامزدی حزب جمهوری خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده حکایت دارد.

نتیجه افکار سنجی اخیر «یاهو- یو‌گاو» که یکشنبه منتشر شد، نشان داد که ترامپ ۲۶ درصد از ران دی‌سانتیس جلوتر است. دی‌سانتیس(فرماندار فلوریدا) به عنوان مهمترین رقیب ترامپ برای کسب نامزدی در رقابت‌های درون حزبی برای کسب نامزدی حزب به شمار می‌رود. ماه گذشته و پیش از اعلام حکم بازداشت نتایج نظرسنجی از پیشتازی ۸ درصدی ترامپ نسبت به دی‌سانتیس حکایت داشت. 

اما همیشه به ازای هر نظر سنجی ، نظر سنجی دیگری هم پیدا می‌شود که با نتیجه دیگری تفاوت داشته باشد. 

نتایج نظر‌سنجی دیگری که توسط «سی‌ان‌ان و اس‌اس‌‌آراس» صورت گرفته از این حکایت دارد که ۶۰ درصد آمریکایی‌ها با صدور حکم بازداشت برای ترامپ موافق هستند. البته در شرایطی که جزییات پرونده هنوز روشن نیست، نتایج این نظرسنجی توسط برخی به چالش کشیده شده است.

عمده جمهوری‌خواهان در کنگره و فرمانداری‌ها در دفاع از ترامپ صف کشیده اما در عین حال خواهان آرامش و احترام گذاشتن به روند قضایی آن پرونده شده‌اند.

در اردوی دموکرات‌ها اما، اغلب در قبال این قضیه سکوت کرده و منتظر هستند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز حاضر به اظهار نظر در این مورد نشده است.

تجمع مخالفان ترامپ در برابر دفتر دادستانی - سوم آوریل ۲۰۲۳-
نمایی از کنش‌های مخالفان ترامپ در برابر دفتر دادستانی -سوم آوریل ۲۰۲۳- عکس از خبرگزاری فرانسه

شکایت‌های محتمل دیگر

ترامپ در ایالت جورجیا ممکن است با اتهام تلاش برای تغییر نتیحه انتخابات ۲۰۲۰ به ضرر بایدن در آن ایالت متهم شود. فنی ویلیامز، دادستانی در جورجیا به دنبال طرح اتهام علیه ترامپ در این زمینه است.

در پایتخت نیز جک اسمیت، بازپرس ویژه یک هیات منصفه عالی (گرند ژوری) -که در حقیقت بازوی دادستانی است- گردهم آورده  تا مساله دخالت ترامپ در قضایای ششم ژانویه و حمله به کنگره آمریکا و نیز در اختیار داشتن اسناد طبقه بندی شده پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش را بررسی کنند.

از نظر قضایی، خانواده قربانیان جریان حمله به کنگره نیز می‌توانند از ترامپ شکایت کنند. 

علاوه بر این احتمال طرح پرونده‌های دیگری نیز در دادگاه علیه ترامپ در مورد مسایل دیگر وجود دارد. از جمله تحقیقات در مورد پرونده مالیاتی ترامپ که در نیویورک در جریان است. دیگر پرونده‌هایی که هنوز به سرانجام نرسیده‌اند نیز ممکن است ادامه یابند از جمله مسأله احتمال تخلف مالی در زمان برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری. 

علاوه بر همه این‌ها امکان بازشدن مجدد پرونده‌های پیشین دور از انتظار نیست. وزارت دادگستری از نظر حقوقی می‌تواند پرونده تحقیق در مورد روسیه را بار دیگر باز کند. 

تعدادی پرونده نیز به صورت بالقوه می‌توانند در زمینه اتهام سوء رفتار جنسی مطرح شوند.

دونالد ترامپ اتهامات وارده به خودش را رد کرده و آن‌ها را سیاسی و توطئه دموکرات‌ها و لیبرال‌ها می‌داند. انتظار می‌رود امروز و همزمان با برگزاری دادگاه تظاهراتی در نیویورک برگزار شود.


پی‌نوشت: آخرین خبر روز سه‌شنبه ۴ آوریل

ترامپ وارد دادگاهی در نیویورک که شد، رسماً بازداشت شد. اما برخلاف شهروندان عادی به او دستبند نزدند و مشمول برخی مقررات قانونی دیگر نشد. دریکی از عکس‌هایی که از او در برابر دادگاه منتشر شده, یک پلیس زن سیاه‌پوست مراقب متهم است.

۴ آوریل ۲۰۲۳، دونالد ترامپ در دادگاهی در شهر نیویورک. عکس از AFP
۴ آوریل ۲۰۲۳، دونالد ترامپ در دادگاهی در شهر نیویورک. عکس از AFP

او پس از ترک دادگاه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ نداد. به ترامپ در دادگاه اخطار شد در شبکه‌های اجتماعی مطلبی منتشر نکند که باعث آشوب شود. او به خاطر پرونده کنونی باید در ماه دسامبر یعنی ۸ ماه دیگر دوباره در برابر دادگاه حاضر شود.

رئیس جمهوری سابق که به قید وثیقه آزاد شده، به ویلای خود در فلوریدا برمی‌گردد. گفته شده که آنجا برای هواداران خود سخنرانی خواهد کرد.

Ad placeholder