شیرکو روشنی، شهروند ساکن مریوان است که در حال حاضر بیش از چهار ماه است در بی‌خبری و بلاتکلیفی به سر می‌برد.

این شهروند مریوانی در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱ توسط مأموران اداره اطلاعات مرویان در خیابان بازداشت شد و تاکنون بیش از ۱۳۷ روز است در بازداشت به سر می‌برد و خانواده‌اش از محل نگهداری و شرایط او بی‌اطلاع هستند.

آکو روشنی، برادر شیرکو روشنی در پیامی که به دست زمانه رسیده وضعیت برادرش را این‌گونه شرح می‌دهد:

با توجه به پیگیری‌های مکرر پدر و مادرم که به دادگستری و اداره اطلاعات مریوان و اداره اطلاعات مرکزی شهر سنندج مراجعه کردند، هنوز هیچ جوابی به خانواده‌ام در مورد وضعیت شیرکو نداده‌اند. تاکنون تنها یک بار اجازه تماس کوتاهی به شیرکو داده شده که فقط اعلام کرده توسط اداره اطلاعات مریوان دستگیر شده است. خبرها حاکی از آن است که ۹۰ روز در سلول انفرادی اداره اطلاعات مریوان تحت شکنجه شدید قرار گرفته و ۴۶ روز است که به سلول انفرادی در اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است. ما نگران وضعیت برادرم هستیم، بی‌خبری برای خانواده‌ام مصداق بارز شکنجه روانی است. برادرم از سخت‌ترین فشارها در امان نمانده و طبق خبررسانی‌ها تحت سخت‌ترین شکنجه‌های بی‌رحمانه جهت اعتراف اجباری قرار گرفته است. صدای شیرکو روشنی و دیگر زندانیان سیاسی باشیم و نگذارم در سکوت خبری بیشتر از این متحمل آزار و شکنجه باشند….

هنوز اتهام‌های مطرح شده علیه شیرکو روشنی مشخص نیست و او در حال حاضر از امکان دسترسی به وکیل محروم مانده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان این شهروند بازداشت شده در اواسط فروردین ماه پس از پایان دوران بازجویی به زندان مریوان منتقل شد و در حالی که خانواده او در حال پیگیری وضعیت آزادی‌اش با قرار وثیقه بودند بار دیگر در تاریخ ۳۰ فروردین از زندان مریوان به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده است.

شیرکو روشنی متولد سال ۱۳۷۱ و کارگر لوله‌کشی است. او همچنین پیش از بازداشت کشاورزی می کرده است. او که از هموطنان اهل مریوان است، روز۲۰ آذرماه ۱۴۰۱، دستگیر و به زندان سنندج منتقل شد. او در روزهای اخیر از زندان سنندج به بازداشتگاه اطلاعات این شهر منتقل شده است.