در روز های اخیر بار دیگر موجی از اعدام زندانیان بلوچ در زندان‌های ایران برپا شده است. در مدت چهار روز دستکم ۱۴ زندانی بلوچ اعدام شدند.

♦ همچنین: ۱۰ نفر در یک روز در ایران اعدام شدند

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، هفت زندانی بلوچ محبوس در زندان یزد برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.

هویت چهار تن از این زندانیان بلوچ ناصر توتازهی، عبدالبصیر توتازهی، صبور شه‌بخش و امیر راشک اعلام شده است. تا لحظه تنظیم این خبر اسامی سه تن دیگر از این زندانیان اعلام نشده است.

سه‌شنبه ۱۲ اردیبشهت‌ماه سال جاری، یک زندانی به نام امین الله کریمی قلجایی ۴۰ ساله، فرزند نیک محمد، دارای پنج فرزند، تحت اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شد. پیش از این منابع حقوق بشری بلوچ در تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، از اجرای حکم اعدام دو زندانی بلوچ از جمله یک زن و یک مرد به نام عبدالله زاروزهی، ۴۷ ساله، فرزند زوان خان و مدینه سبزوان، ۳۹ ساله فرزند، غلام تحت اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» در زندان بیرجند خبر داده بودند.

۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، نعمت الله ریگی لادز، معروف به عبدالحمید رودینی و عبدالستار شاهوزهی هر دو تحت اتهام مرتبط با «مواد مخدر» و «قتل»، در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شدند.

پیش‌تر منابع حقوق بشری بلوچ اعلام کرده بودند که حکم اعدام عبدالحمید رودینی بدون اطلاع خانواده و آخرین ملاقات صورت گرفته است.

در همان روز عید محمد شادمان و محمود رحمانی هر دو به اتهام «قتل»، در زندان ایرانشهر اعدام شدند.

گل محمد ناروئی، ۳۱ ساله نام یکی دیگر از اعدامیان بلوچی است که ۱۰ اردیبهشت به اتهام قتل، در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی جان محمد شیبک، ۲۷ ساله را نیز در همان روز تحت اتهام مرتبط با «مواد مخدر»، در زندان بیرجند‌ گرفت.

احسان گرگیج، نام یکی دیگر از اعدامیان بلوچ است که در سن ۳۰ سالگی، روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری تحت اتهام مرتبط با «مواد مخدر»، در زندان بندر عباس به دار آویخته شد.

هم‌چنین در همان روز موسی گرگیج، ۵۵ ساله تحت اتهام مرتبط با «مواد مخدر»، در زندان بندر عباس اعدام شد. تا این لحظه از هویت یک زن بلوچ اعدام شده در زندان مرکزی زاهدان که اتهام او «قتل»، عنوان شده، اطلاعی در دست نیست.

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، دو زندانی بلوچ دیگر در زندان میناب و بندرعباس حکم اعدامشان به اجرا درآمد. «کمپین فعالین بلوچ» هویت این دو زندانی اعدامی را لال محمد شیرزایی براهویی، متولد سال ،۵۹ فرزند محمد، دارای دو فرزند، اهل روستای میرزاپانگ در شهرستان گالیکش و حسن زارعی اعلام کرده است.

به نوشته این کمپین، لال محمد سال ۱۴۰۰، تحت اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در‌ حوالی میناب بازداشت شده بود.

از سوی دیگر مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد که سه زندانی در زندان قزل‌حصار کرج و چهار زندانی دیگر در زندان خورین شهرستان ورامین جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. اتهام این افراد نیز مربوط به «مواد مخدر» است.

بر اساس گزارش خبرگزاری حال‌وش که رویدادهای میربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، از ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ تا ۱۲ اردیبهشت سال جاری، دست‌کم ۱۱۷زندانی بلوچ در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده‌اند.

Ad placeholder