در هفته‌های گذشته و در پی دفن اجباری شهروندان بهائی فوت شده در بخش گورهای دسته‌جمعی خاوران، که محل دفن زندانیان سیاسی اعدام شده دهه ۱۳۶۰ است، جامعه جهانی بهائی (BIC) در بیانیه‌ای به دفن اجباری شهروندان بهائی و بازداشت آنها اعتراض کردند.

این بیانیه ضمن اشاره به نقش مسعود مؤمنی، مأمور وزارت اطلاعات در دفن اجباری شهروندان بهائی بدون رعایت آداب کفن و دفن بهائی، دفن مخفیانه بهائیان را «بی‌رحمانه» خوانده است.

از فروردین ماه سال جاری نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پیکر شش شهروند بهائی فوت شده را بدون اطلاع خانواده‌هایشان در بخش گورهای دسته‌جمعی خاوران به خاک سپردند. اگرچه در سال‌های گذشته این موضوع چندین بار اتفاق افتاده است و با مخالفت جامعه بهائی و خانواده‌های دادخواه خانوران مواجهه شده است، اما اقدام‌های جدید جمهوری اسلامی به موجی از نگرانی‌ها دامن زده است.

دو سال پیش جامعه بهائی و خانواده‌های دادخواه خاوران بر خلاف انتظار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی که تلاش داشتند آنها را در مقابل یکدیگر قرار دهند، با ابراز هم‌دلی، این دست اقدامات را محکوم کردند.

انجمن «بیداران» نیز که متشکل از جمعی از خانواده‌های دادخواه خاوران است، هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای خواستار حفظ و ماندگاری خاوران شد.

در بیانیه جامعه جهانی بهائی به بازداشت چهار شهروند بهائی در اقدامی انتقام‌جویانه به دست نیروهای امنیتی اشاره شده است. منصور امینی، ولی‌الله قدمیان و عطاءالله ظفر سه شهروند بهائی که سال‌هاست در آرامستان بهائیان به هم‌کیشان خود کمک می‌کنند و همچنین شادی شهیدزاده، چهار شهروند بهائی بازداشت شده هستند.

بنا به اطلاع جامعه جهانی بهائی، شادی شهیدزاده به دنبال مراجعه به نهادهای حکومتی برای درخواست اجازه دفن مادربزرگش با رعایت آداب بهائی بازداشت شده است.

در بیانیه جامعه جهانی بهائی همچنین اشاره شده است که مسعود مؤمنی، مأمور وزارت اطلاعات برای صدور مجوز جهت دفن شهروندان بهائی در آرامستان بهائیان، از آنها مبالغ گزافی را درخواست کرده است.

در این بیانیه آمده است:

این درخواست که مورد قبول خانواده‌ها قرار نگرفته است تنها به صورت شفاهی مطرح شده و آقای مؤمنی تاکنون هیچ سند رسمی مکتوبی ارائه نکرده است. مشخص نیست که این مبالغ گزاف باید به وزارت اطلاعات، به ادارۀ دیگری و یا به شخص آقای مؤمنی پرداخت شود. آقای مؤمنی در هفته‌های اخیر مجموعاً شش شهروند بهائی را به این شیوه دفن کرده است. افزون بر این، او بهائیان متوفی را در قبرهای باریکی دفن کرده و حداقل در یک مورد دو جسد را در یک قبر قرار داده. این دفن‌ها در محل گور دسته‌جمعی خاوران، محل دفن هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی اعدامی دهه ۸۰ میلادی انجام می‌‌‌شود.

سیمین فهندژ، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل درباره اقدام به دفن مخفیانه و اجباری شهروندان بهائی گفته است:

اقدام ظالمانۀ دفن‌ اجباری و دستگیری ناعادلانه این چهار بهائی بی‌گناه حقیقتاً باورکردنی نیست. خانواده‌هایی که در سوگ مرگ عزیزان خود غمگین و عزادار هستند، اکنون بار مضاعفی را بر دوش می‌کشند، از دفن عزیزانشان با رعایت آداب بهائی در قبرستان خودشان منع می‌شوند و در مواردی مشاهده می‌کنند که خانواده و هموطنان بهائی‌شان برای احقاق حقوق اولیه خود به سادگی بازداشت می‌شوند. این سنگدلی و بی‌رحمی باید متوقف شود.

جامعه جهانی بهائی در انتهای بیانیه خود آورده است که «بهائیان به احترام کشته‌شدگان و خانواده‌های داغ‌دیده آنها از این کار خودداری کردند».

بهائیان بیش از چهار دهه است که با مشکلات کفن و دفن مواجه بوده‌اند. گورستان‌های آنها ویران شده، قبرها هتک حرمت شده و خانواده‌ها حتی از زیارت آرامستان‌ها منع شده‌اند، همه اینها بخشی از آزار و اذیت سیستماتیک دولت ایران بر جامعه بهائی است.