دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی کارزاری به سرکوب سیستماتیک خانواده‌های دادخواه در ایران اعتراض کردند.

کاربران با استفاده از هشتگ #سرکوب_دادخواهان، به تدام فشارهای امنیتی، تهدید، بازداشت و زندانی کردن خانواده‌های دادخواه، به‌ویژه پس از درگذشت صدیقه تورانی، مادر فرهاد مجدم از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و خواهان پایان سرکوب و فشارهای امنیتی علیه دادخواهان شدند.

سوران منصورنیا، برادر برهان منصورنیا، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ در کرمانشاه، با انتشار عکسی از صدیقه تورانی و فرهاد مجدم نوشت:

و مرگ مادرمان صدیقه تورانی دادخواه جاویدنام فرهاد مجدم، که به گواه شاهدان عینی (و ویدیوهایی که بعدها نشر خواهیم داد) قتلی سیستماتیک بوده است. ما خانوادەهای آبان این قتل را دهن‌کجی جمهوری‌اسلامی به عدالت‌خواهان و احتمالا شروع یک روند در حذف دادخواهان می‌دانیم.

نهم اردیبهشت ۱۴۰۲ چندین تن از اعضای خانواده‌‎های دادخواه کشتار آبان ۹۸ برای حضور در دادگاه منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از کرج راهی قزوین بودند که در میانە راه تصادف کردند و در نتیجه آن صدیقه تورانی جان باخت. در جریان این تصادف امروز پدر و مادر وحید دامور هم دچار آسیب جدی شدند. بر اساس ویدیوهای منتشر نشده و شاهدت شاهدان عینی، تصادف خانواده‌های دادخواه آبان در مسیر قزوین، یک تصادف از پیش طراحی شده بوده است.

مهسا پیرایی، دختر مینو مجیدی، اولین زن کشته شده اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در کرمانشاه با انتشار عکسی از مادران دادخواه نوشت: «فرزند را می‌کشند و مادر را زجرکش می‌کنند…»

رامتین فاتحی، پسر رامین فاتحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که زیر شکنجه در وزارت اطلاعات کشته شد، در توییتر نوشت:

با هزاران امید رفتم برلین تا صدای بی‌صدای پدرم ،عمه و عمویم باشم اما بی‌خبر از اینکه دیگر پدرم صدایی ندارد. رژیم جمهوری اسلامی رامین فاتحی را هشت روزه زیر شکنجه کشته و عمه و عمویم را به جرم دادخواهی ربوده و پس از یک ماه شکنجه بهشون اتهام (اخلال در نظم و آسایش عمومی) دادند!

در هفته‌های گذشته فشارهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه افزایش یافته است. در آخرین مورد حسین افکاری، پدر نوید افکاری که در تابستان ۱۳۹۷ اعدام شد، به دست نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شد و پس از یک روز به زندان قزوین منتقل شد. حسین افکاری نهایتا سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شد.

جواد سلیمانی، از خانواده‌های دادخواه هواپیمای اوکراینی، با بازنشر توییتی از آرمین مرتب، از دیگر خانواده‌های دادخواه هواپیمای اوکراینی که عکس از تابوت برادر و همسر برادرش منتشر کرده و نشان می‌دهد که حکومت سعی کرده آنها را «شهید حکومتی» بنامد، نوشته است:

سرکوب دادخواهان جنایت هواپیمای اوکراینی از شهید نامیدن مسافران، مصادره مراسم‌های خاکسپاری و دفن در قطعه شهدا شروع شد، اما همچنان ادامه دارد مانند فشار به خانواده‌ها برای دریافت غرامت و دادن رضایت…

مهدی شهبازی، برادر آمنه شهبازی، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ملاد، با اشاره به کشته شدن خواهرش در حالی که قصد کمک به زخمی را داشته نوشت:

خواهرم آمنه شهبازی‌فرد را در حالی که به یک مصدوم امدادرسانی می‌کرد با شلیک گلوله جنگی به گردنش به قتل رساندند و بعد از دو روز و پرداخت مبلغی پیکر را تحویل دادن و چندین بار به‌همراه خانوادم احضار شدیم و مورد تهدید و ضرب‌وشتم قرار گرفتیم.

فرهاد محمودی، برادر فریدون محمودی، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در سقز با انتشار عکس مزار دانیال پابندی، کودک کشته شده در اعتراضات سال گذشته، به فشارهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه اشاره کرد:

ما دوست داریم با خانواده‌ها در ارتباط باشیم ولی… خانواده‌های دادخواه رو تهدید کردن که حتی پنج‌شنبه‌ها هم سر مزار نرن و حتی خانواده ما بعد از گذشت حدود ۸ ماه تونستیم با خانواده دانیال پابندی ارتباط بگیریم خانواده‌ها تحت فشار هستن در سقز…

سروش هیچ‌کس، خواننده رپ اعتراضی با انتشار عکسی از خانواده‌های دادخواه نوشت:

جمهوری اسلامی با سرکوب دادخواهان سعی داره خانواده‌ها رو خاموش کنه بلکه همه‌چیز فراموش شه… ما هیچوقت جنایات‌تون از یادمون نمیریم… حتی اگر تمام خانواده‌های دادخواه رو حبس کنید و به قتل برسونید… وقت تقاص می‌رسه…

لاله بازرگان، خواهر بیژن بازرگان، از اعدام‌شدگان تابستان ۶۷ با انتشار عکسی از مادر ریاحی، از مادران دادخواه خاوران، طی رشته توییتی از خاطرات او درباره مبارزات مادران خاوران نوشت.

در هفته‌های گذشته نهادهای امنیتی بار دیگر با زیر فشار گذاشتن خانواده‌های بهائیان فوت شده، آنها را وادار می‌کنند که عزیزان فوت شده خود را در بخش گورهای دسته‌جمعی خاوران به خاک بسپارند. در همین راستا از فرودین سال جاری تاکنون نزدیک به ۹ شهروند بهائی مخفیانه بالاجبار در خاوران به خاک سپرده شدند. تعدادی از شهروان بهائی نیز در همین رابطه تاکنون بازداشت شده‌اند.

خانواده‌های دادخواه زندانیان سیاسی دهه شصت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و ضمن اینکه خواستار «ماندگاری خاوران» شدند، تاکید کردند که جمهوری اسلامی طی سه دهه گذشته به روش‌های مختلفی مانند خاک‌برداری، دیوارکشی و حفر گورهای جدید سعی از تخریب و از بین بردن محل دفن دسته‌جمعی زندانیان سیاسی دهه شصت دارد.

جامعه جهانی بهائی نیز طی بیانیه‌ای نه تنها دفن مخفیانه پیکر شهروندان بهائی را در خاوران محکوم کرد، و با اشاره به نقش فردی به نام مسعود مؤمنی، مأمور وزارت اطلاعات در دفن اجباری شهروندان بهائی بدون رعایت آداب کفن و دفن بهائی، دفن مخفیانه بهائیان را «بی‌رحمانه» خواند.