ماشین کشتار جمهوری اسلامی کماکان بدون لحظه‌ای توقف جان شهروندان را از طریق اجرای حکم غیرانسانی اعدام می‌ستاند.

در روزهای اخیر شمار اجرای زندانیان محکوم به اعدام که حکم‌شان در زندان‌های ایران به اجرا درآمده به نسبت به مدت مشابه سال گذشته به شدت افزایش یافته است؛ موضوعی که با شدت گرفتن آن در روزهای اخیر منجر به واکنش برخی دولت‌ها و نهادهای حقوق بشری شده است. آن‌ها این اقدام غیرانسانی و بی‌رحمانه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را بی‌سابقه خواندند.

بنا بر گزاش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، حکم شش زندانی که پیش‌تر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان کرمان به اجرا درآمد.

هویت دو تن از این زندانیان اعدامی، کامبیز داورپناه و و شمل آدیش، هر دو اهل دهدشت عنوان شده است.

در این گزارش به اسامی چهار اعدامی دیگر اشاره‌ای نشده است.

بر مبنای این گزارش، پیکر کامبیز داورپناه که حدود پنج سال پیش بازداشت و توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود، پس از اجرای حکم اعدام تاکنون به خانواده او تحویل داده نشده است.

در همین ارتباط نیز سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، گزارش کرده است طی روزهای گذشته دست‌کم ۸ زندانی در زندان‌های بروجرد، مرکزی خرم آباد و مرکزی سنندج به سلول انفرادی منتقل شدند و انتظار میرود حکم اعدام ایشان به زودی به اجرا درآید.

بر اساس این گزارش، بعد از ظهر شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه دو مرد در زندان بروجرد جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. این دو زندانی که هویتشان رسول الحقی و مجتبی حیدری احراز شده، با اتهام «قتل عمد» در یک پرونده مشترک به قصاص نفس محکوم شده‌اند. به گفته یک منبع آگاه این دو زندانی پسر دایی و پسر عمه هستند و به اتهام قتل درطی یک نزاع دسته جمعی، از حدود سه سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شدند.

هم‌چنین سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده  دست‌کم دو مرد در زندان خرم آباد جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند. بر پایه این گزارش، این دو زندانی که هویتشان فیروز یاری‌نژاد از طایفه گراوند اهل کوهدشت و محمد پایدار اهل شوشتر عنوان شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران هم‌چنین از انتقال دو زندانی دیگر محکوم به اعدام در روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت به از زندان مرکزی سنندج به سلول‌های انفرادی خبر داده و نوشته است که اتهام این دو زندانی «قتل عمد» بوده است. هویت این دو زندانی، جمشید کریمی، اهل سنندج و مصطفی صالحی، اهل مریوان عنوان شده است.

پیش‌ از این، سازمان حقوق بشر ایران، در گزارشی اعلام کرده است که به ۱۸ زندانی محکوم به اعدام از جمله دو زن، در زندان دستگرد اصفهان و چهار زن دیگر در زندان زنان دولت‌آباد ابلاغ شده که حکم آن‌ها طی روزهای آینده اجرا خواهد شد.

یک منبع آگاه در ارتباط با این ۱۸ زندانی که زیر تیغ حکم اعدام قرار دارند، گفته است:

دو مرد و دو زنی که در زندان دستگرد تاریخ اجرای حکم به ایشان ابلاغ شده، با اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شده‌اند. ۱۴ زندانی دیگر نیز همگی با اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند و از بندهای ۳ و ۴ زندان دستگرد هستند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان نیز در خصوص موج اعدام‌های اخیر در ایران، گفته است:

روند کم‌سابقه اعدام‌ها در ایران ادامه دارد و اگر جامعه جهانی اقدامی جدی در راستای توقف ماشین کشتار جمهوری اسلامی انجام ندهد، صدها انسان در ماه‌های آینده قربانی این حکومت خواهند شد.

در روزهای اخیر نیز اعدام‌ها در ایران رشد کم ‌سابقه‌ای داشته است. بر بنیاد گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران، در مدت ۲۰ روز گذشته دست‌کم ۷۳ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

آمار خبرگزاری «حال‌وش» که گزارش‌های مربوط به سیستان و بلوپستان را منتشر می‌کند نشان می‌دهد که  از ۹ تا ۱۹ اردیبهشت، دست‌کم ۲۷ زندانی بلوچ از جمله دو زن در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.

از آغاز سال میلادی تاکنون ۲۳۰ زندانی در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند و ده‌ها زندانی دیگر در انتظار اجرای حکم اعدام به‌سر می‌برند.