شمار زیادی از مردم زاهدان جمعه ۲۹ اردیبهشت در سی‌وسومین جمعه اعتراضی خود پس از «جمعه خونین زاهدان» در ۸ مهرماه سال گذشته، یک بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعارهایی سر دادند.

این اعتراضات در حالی انجام شد که بامداد جمعه دستگاه قضائی جمهوری اسلامی صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی از متهمان پرونده موسوم به «خانه اصفهان» و از معترضان جنبش «زن، زندگی، آزادی» را اعدام کرد.

به همین دلیل اعتراضات زاهدان نیز تحت تأثیر اعدام‌های اصفهان قرار داشت و مردم فریاد می‌زدند «هر یک نفر کشته شه، هزار نفر پشته شه»، «جمهوری آخوندی ـ حکومت اعدامی»، «حکومت اعدامی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان»، « خامنه‌ای قاتله حکومتش باطله».

در روزهای اخیر تجمع‌هایی اعتراضی برای جلوگیری از اعدام سه شهروند معترض در مقابل زندان دستگرد اصفهان برگزار شد و خانواده‌های آن‌ها نیز با انتشار فیلم‌هایی از مردم خواسته بودند مانع اجرای احکام اعدام فرزندان‌شان شوند اما حکومت به مردم دهن‌کجی کرد.

در جمعه اعتراضی هفته گذشته زاهدان نیز موضوع اعدام‌های گسترده و به‌ویژه اعدام چندین شهروند بلوچ برجسته بود.

مردم معترض زاهدان امروز همچنین شعار سردادند: «جمهوری آخوندی نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه»، «ایرانی، ایرانی ـ اتحاد، انقلاب»، «از زاهدان تا تهران خونین تمام ایران ـ از زاهدان تا ایذه خون از وطن می‌ریزه»، «بسیجی سپاهی داعش ما شمایید»، «برادر شهیدم خونت رو پس می‌گیرم»، «یک‌صد سال جنایت مرگ بر این ولایت» و «نه سلطنت، نه رهبری، دمکراسی برابری».

«همه خواسته بودند اعدام نکنید»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید) امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ اردیبهشت خود به موضوع اعدام‌های اصفهان اشاره کرد و گفت:

اعدام‌های اخیر اصفهان خیلی دردآور بود. مشکل اساسی‌ای که باید روی آن فکر کرد مسئله اعترافات است. مسئولان می‌گویند آن‌ها به قتل اعتراف کردند اما آن‌ها از زندان پیام دادند که ما را مجبور کردند و از روی اجبار این اعترافات را کردیم.

مولوی عبدالحمید در این‌باره افزود:

همه مردم ایران و دنیا خواستار شدند که شما اعدام آن‌ها را متوقف کنید. اکنون آن چیزی که ضربه خورد اعتماد مردم بود. مردم اعتماد خود را از دست داده‌اند و می‌پرسند این اعترافات چگونه به‌دست آمده است.

امام جمعه زاهدان اعترافات اجباری را امری «متداول» در ایران دانست و تأکید کرد که «اعتراف اجباری وجود دارد و قابل انکار نیست و هیچ جایگاه قانونی ندارد».

او اعدام معترضان را «راه‌ حل» مشکلات مردم ندانست و با بیان این‌که «با اعدام نمی‌توان جلوی یک ملت را گرفت»، افزود:

این‌ها مردم ایران و صاحب حقیقی این کشورند و حتی شاید خود حاکم هم در اقلیت باشد…. اکثریت با مردم است و مهم نیز خواسته آن‌هاست.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به سیستان و بلوچستان و سخنان او در چابهار درباره کشتار «جمعه خونین زاهدان» اشاره کرد و گفت:

من عادت گلایه را ندارم ولی از یک حرف ایشان گله‌مند شدم. … من این‌گونه برداشت کردم که هنوز واقعیت به رئیس جمهوری گزارش داده نشده چون این‌جا کسی مقصر نبود، اعتراض حق مردم است. این قضیه (کشتار خونین زاهدان) از پیش تعیین شده بود، رئیس جمهوری ‌آگاهی ندارد آگاه بشود که در این جریان از قبل برنامه‌ریزی شده بود. مردم در حال نماز بودند که به آن‌ها تیراندازی شد و سپس مردم به طرف پاسگاه حرکت کردند و اغتشاشاتی در شهر رخ داد.

ابراهیم رئیسی روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در سفر به استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که «اغتشاش مورد قبول هیچ شهروندی نیست»، به جمعه خونین زاهدان اشاره کرد و افزود:

برخی از نمازگزاران و عابران، در واقعه نماز جمعه زاهدان مورد ظلم قرار گرفتند. کسانی ‌که در حادثه زاهدان مظلوم واقع شدند، باید مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند.

مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان به انتخابات ترکیه نیز اشاره کرد و گفت «در آن همه مردم از مذهبی و لائیک شرکت کردند و رأی دادند». او افزود:

مردم ایران هم خواهان چنین انتخابات آزادی هستند که همه مردم از مسلمان و بی‌دین در آن شرکت کنند.