آنیشا اسدالهی، همسر کیوان مهتدی پژوهشگر و مترجم مدافع حقوق کارگران که از ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در زندان حبس شده است از پرونده‌سازی جدید مقام‌های امنیتی علیه همسرش و رضا شهابی و حسن سعیدی دو عضو سندیکای رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خبر داد.

آنیشا اسدالهی که خود نیز سال گذشته بازداشت و به قید وثیقه از زندان آزاد شد، در توییتر نوشت: «دقایقی پیش
رضا شهابی، کیوان مهتدی، حسن سعیدی را برای پرونده‌سازی جدید و واهی به شعبه ۱ دادیاری اوین فراخواندند، اما ایشان از زدن دستبند خودداری کرده و اعزام نشدند. از اتهامات پرونده سازی جدید خبری نداریم.»

ماموران امنیتی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ کیوان مهتدی را بازداشت کردند. به فاصله کوتاهی پس از او رضا شهابی و حسن سعیدی، دو عضو هیئت مدیره سندیکای رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم بازداشت و برای مدت زمان طولانی تحت آزار و شکنجه در زندان حبس شدند.

دستگاه امنیتی و قضایی ایران در یک «سناریو سوخته» این سه تن را به همراه شماری از اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به دلیل دیدار با دو تن از سندیکالیست فرانسوی که با ویزای گردشگری به تهران رفته بودند به اقدام برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم کرد.

https://www.radiozamaneh.com/762865/

سسیل کوهلر (عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه) و همسرش ژاک پاریس معلم بازنشسته­‌ی دبیر کل بخش آموزش کنفدراسیون عمومی کارگران نیروی کار فرانسه (CGTFO) روز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند و از آن زمان در ایران زندانی هستند. تلویزیون حکومتی ایران یک فیلم از «اعترافات اجباری» این دو شهروند فرانسوی را که به نظر می‌رسد تحت شکنجه ضبط شده است، پخش کرد.

این فیلم امنیتی در ادامه خبرسازی‌ بازوهای رسانه‌ای نهادهای امنیتی ایران با هدف صدور احکام قضایی علیه فعالان کارگری مستقل و مدافعان حقوق کارگران به نمایش درآمد.

دادگاه انقلاب تهران شهابی و سعیدی را در یک محکمه نمایشی که بدون حضور آنها برگزار شد به شش سال زندان محکوم کرد. این رای در دادگاه تجدیدنظر تهران هم تایید شد و بر اساس آن پنج سال از حکم صادر شده قابل اجرا است.

کیوان مهتدی، مترجم و پژوهشگر مدافع حقوق کارگران نیز و عضو کانون نویسندگان نیز بر اساس رای دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان محکوم شده است.

رسول بداقی و جعفر ابراهیمی دو عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان نیز که ۱۰ اردیبهشت در ارتباط با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای تشکل‌های کارگری مستقل بازداشت شدند، از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال و شش ماه زندان محکوم شدند. این حکم «عینا» در دادگاه تجدیدنظر تهران تایید شد.

سرکوب فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران از اردیبهشت سال ۱۴۰۱، همزمان با اجرای برنامه دولت برای آزادسازی قیمت کالاهای اساسی شدت بیشتری گرفت و در یک فاصله زمانی کوتاه ده‌ها تن از فعالان صنفی معلمان، تشکل‌های کارگری مستقل و کارگران معترض در مناطق مختلف ایران به دست نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شدند.