یک روز پس از این‌که کرملین کی‌یف را به حمله پهپادی به مسکو متهم کرد، مقامات روسیه در لوهانسک اشغالی، واقع در شرق اوکراین اعلام کردند که بر اثر حملات موشکی نیروهای اوکراینی با موشک‌اندازهای هیمارس ساخت آمریکا به مزرعه‌ای در روستای کارپاتی در این منطقه، پنج نفر کشته و ۱۹ زخمی شدند.

لوهانسک یکی از چهار منطقه اوکراین است که روسیه مدعی الحاق آن به سرزمین خود است و تقریباً تمامی آن را تحت کنترل دارد.

به‌گفته مقامات روسی، توپخانه اوکراینی‌ها همچنین برای سومین بار در یک هفته گذشته به یک شهر روسی نزدیک به مرز حمله کرد و به ساختمان‌ها و خودروها آسیب رساند و چهار نفر را مجروح کرد.

ویاچسلاو گلادکوف فرماندار منطقه در شبکه تلگرام گفت توپخانه اوکراینی شهر شبکینو روسیه را در حدود ۷ کیلومتری شمال مرز با منطقه خارکف (خارکیف) اوکراین هدف قرار داد.

او افزود دو نفر در بیمارستان بستری شدند و گلوله‌ها شیشه‌های یک ساختمان مسکونی هشت طبقه‌ای، چهار خانه و یک مدرسه را شکست و به سقف آن‌ها آسیب رساند.

ونیامین کندراتیف، فرماندار منطقه کراسنودار واقع در جنوب روسیه نیز گفت حمله یک پهپاد عامل احتمالی آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت آفیپسکی بوده است.

او در شبکه تلگرام گفت آتش‌ خاموش شد و تلفات جانی نداشت. پالایشگاه آفیپسکی فاصله چندانی با بندر نووروسیسک در دریای سیاه ندارد. این پالایشگاه در نزدیکی پالایشگاه دیگری است که در این ماه چندین بار مورد حمله قرار گرفته است.

اطلاعات دیگری درباره پرتاب این پهپاد وجود ندارد، اما مسکو کی‌یف را به افزایش حملات به خاک روسیه در هفته‌های اخیر متهم کرده است، در حالی که روسیه بارها شهرهای اوکراین را با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک هدف قرار داده است.

آسمان اوکراین سه‌شنبه شب نسبتاً آرام بود و پس از موج حملات ۲۴ ساعت گذشته، هیچ حمله هوایی مهمی گزارش نشد. به‌گفته مقامات اوکراینی، حملات پهپادی روسیه روز سه‌شنبه در کی‌یف یک کشته و چهار زخمی بر جای گذاشت.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که اوکراین در تدارک یک حمله متقابل است، به این امید که نیروهای روسی را از سرزمین‌های خود خارج کند.

اوکراین تقریباً هرگز به‌طور علنی مسئولیت حملات به خاک روسیه یا مناطق تحت کنترل این کشور در اوکراین را برعهده نمی‌گیرد.

جنگ پهپادها

روسیه اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی روز سه‌شنبه به مناطق ثروتمندنشین مسکو حمله کردند و یکی از سیاستمداران آن را خطرناک‌ترین حمله به پایتخت از زمان جنگ جهانی دوم خواند. کی‌یف نیز برای سومین بار در ۲۴ ساعت هدف حملات هوایی قرار گرفت.

با مستقر شدن نیروهای روسیه در امتداد خط وسیعی در شرق و جنوب اوکراین و با ادامه بن‌بست در روی زمین، حملات هوایی هر دو طرف تشدید شده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هشت پهپاد پرتاب‌شده از سوی اوکراین به مسکو یا سرنگون شدند یا با ابزارهای الکترونیکی منحرف شدند. هرچند «بازا»، یک کانال تلگرامی نزدیک به سرویس‌های امنیتی اعلام کرد که شمار پهپادها بیش از ۲۵ فروند بود.

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهوری اوکراین، دخالت مستقیم کی‌یف را رد کرد، اما گفت «ما از این رویدادها خرسندیم» و پیش‌بینی کرد که حملات بیشتری از این دست رخ خواهد داد.

به‌گفته شهردار مسکو، برخی از بلوک‌های آپارتمانی برای مدت کوتاهی تخلیه شدند، با این حال دو نفر مجروح شدند. ساکنان می‌گویند که صدای انفجارهای بلند و به‌دنبال آن بوی بنزین شنیده‌اند. برخی از سرنگونی یک پهپاد و دود برخاسته از آن فیلم گرفتند.

پهپادها متمول‌ترین مناطق مسکو از جمله جایی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و دیگر رهبران خانه دارند را هدف قرار دادند.

پوتین گفت بزرگترین حمله پهپادی اوکراین به مسکو تلاشی برای ترساندن و تحریک روسیه بود و دفاع هوایی در اطراف پایتخت تقویت خواهد شد.

این در حالی است که اهداف غیرنظامی در کی‌یف و سایر شهرهای اوکراین از همان روزهای نخست جنگ بارها توسط پهپادها و موشک‌های روسیه مورد هدف قرار گرفته‌اند.

کاخ سفید اعلام کرد در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره حملات پهپادی به مسکو است.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: «ما از حملات به خاک روسیه حمایت نمی‌کنیم. همین و بس.»

واشنگتن اصلی‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات اوکراین است، مشروط بر این‌که از آن برای دفاع از خود و بازپس‌گیری اراضی اشغال‌شده توسط نیروهای روسیه استفاده کند.

سفیر روسیه در آمریکا واشنگتن را متهم کرد که با نادیده گرفتن علنی حمله پهپادی به مسکو «تروریست‌ها» را در کی‌یف تشویق می‌کند.

به نظر می‌رسد این حملات برای کشاندن جنگ به پایتخت روسیه طراحی شده‌اند و می‌خواهند نشان دهند که اوکراین می‌تواند مدام پدافند هوایی روسیه را دور بزند و ظرفیت حمله به عمق روسیه را دارد.

یکی از مکان‌های جنوب اوکراین که نیروهای روسیه پس از تهاجم آن‌ را به کنترل خود در آورده است، نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است. روز سه‌شنبه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اوکراین و روسیه خواست تا به حفاظت از آن احترام بگذارند.

گروسی گفت که نباید به این بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا حمله شود و یا از آن برای حمله متقابل استفاده شود. همچنین نباید از آن به‌عنوان پایگاهی برای سلاح‌های سنگین و سایر تجهیزات نظامی استفاده شود.