افراد دارای معلولیت در ایران از هفته‌ها پیش به دلیل اجرا نشدن قانون حمایتی از معلولان و هرچه سخت‌تر شدن گذران زندگی، دست به «اعتراض سرتاسری» زده‌اند. آغاز اعتراض‌ها پنجمین سالگرد تصویب قانون حمایت از معلولان بدون اجرایی شدن آن بود. معلولان به ویژه بر اجرای ماده ۲۷ قانون تأکید دارند.

قانون حمایت از معلولان، که در آخرین روزهای اسفند ۹۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، در پنج سال گذشته اجرایی نشده است. بر اساس ماده ۲۷ این قانون، دولت موظف است به تمام افراد دارای معلولیت شدید یا بسیار شدید، حداقل دستمزد مصوب وزارت کار را پرداخت کند.

اعتراض‌های معلولان در ماه‌های اخیر که با تجمع‌های آنها در برابر نهادهای دولتی همراه بود، اکنون به ابتکار عمل جمعی امضای طومار از سوی افراد دارای معلولیت برای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان بدل شده است.

در روزهای گذشته معلولان در مشهد و سنندج دست به جمع‌آوری امضا و تهیه طومار زدند.

در مشهد، ناشنوایان و کم‌شنوایان با استقبال گسترده از مراسم امضای طومار، پلاکاردهایی نیز در دست گرفتند که روی آنها از جمله نوشته شده بود: «معیشت شایسته، حق مسلم ماست»؛ «معلول ناتوان نیست، عدالت برقرار نیست»؛ «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»؛ «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه».

ویدئوی زیر هم از این مراسم در مشهد در شبکه‌های اجتماعی مربوط به کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت منتشر شده است.

Ad placeholder

در سنندج نیز، همان طور که تصاویر زیر نشان می‌دهد، از ابتکار عمل طومارنویسی استقبال شد. به گزارش کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در این مراسم بخشدار سنندج و تعدادی از کارمندان بهزیستی هم حضور یافتند و طومار را امضا کردند.

سازمان بهزیستی مستمری ۶۰۰ هزار تومانی به معلولان پرداخت می‌کند که با توجه به کاهش شدید ارزش پول ملی و افزایش بی‌سابقه تورم، برای نیازهای این گروه از جامعه کافی نیست. بهروز مروتی، مدیر کمپین حقوق افراد دارای معلولیت ۱۲ اردیبهشت به خبرآنلاین دراین‌باره گفته بود:

وضعیت معیشت، درمان، مسکن، اشتغال و توانبخشی معلولان اسف‌بار است‌ و سازمان بهزیستی نمی‌تواند با پرداخت مستمری ششصد هزار تومانی وجدان خود را در خصوص رسیدگی به معلولان راحت کند.

این سازمان همچنین خواهان کاهش تعداد مشمولان ماده ۲۷ شده بود که این موضوع هم با اعتراض شدید معلولان ایران مواجه شد.

از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه در یک اقدام فراقانونی و تبعیض‌آمیز ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان مصوب سال ۹۷ را حذف کرد که این نیز با واکنش معلولان همراه بود.

در این میان، سرکوب معلولان از سوی نیروهای امنیتی هم مسأله‌ساز شد. بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان پس از آنکه این کمپین اعلام کرد مراسم روز جهانی معلولان را در همبستگی با مردم داغدیده ایران تحریم می‌کند، برای «گفت‌و‌گوی دوستانه» به اطلاعات سپاه پاسداران احضار شد.

برخی از گردهم‌آیی‌های معلولان هم با مداخله نیروهای امنیتی مواجه شد.

Ad placeholder