An Iranian worker paints a portrait of Iran's Supreme Leader Khamenei on a wall near a university during Friday prayers in Tehran

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز یکشنبه ۳۰ تیرماه، در دیدار با مقام‌های ارشد ایرانی، گفته است: “آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد و غیرمنطقی هستند؛ به مذاکره با آمریکا خوش بین نیستم”.

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی ابراز شده است که در روزهای اخیر ۱۳۰ نماینده سنا و کنگره نمایندگان آمریکا از اوباما خواسته بودند با توجه به انتخاب حسن روحانی، با ایران مذاکره کند. کنگره آمریکا هم در اقدامی ملایمت‌جویانه ارسال لایحه جدید تحریم‌های ایران را به دولت آمریکا به عقب انداخته است.
آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با مسئولان ارشد جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی رییس جمهور تازه، علی لاریجانی، صادق لاریجانی روسای مجلس و قوه قضاییه و آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان گفت : “موضع گیری‌های مسئولان آمریکایی در همین چند ماه گذشته ضرورت خوش‌بین نبودن به آن‌ها را تاکید می‌کند”.
همزمان با این گفته‌های خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی در دیدار با گروهی از استادان دانشگاه‌ها گفته است: “نمی‌توانیم با جهان قهر باشیم”.

مخاطب آیت‌الله خامنه‌ای در این اظهارات کیست؟ آیا چشم‌اندازی برای آغاز مذاکرات بین ایران و آمریکا وجود دارد؟ و تناقض نگاه بین قطب‌های مختلف حاکمیت ایران چه تأثیری بر اقتصاد ایران و رفت و آمد ایرانیان به خارج از کشور دارد؟ این پرسش‌هایی هستند که ایرج ادیب‌زاده با رضا تقی‌زاده، کارشناس مسایل سیاسی در میان گذاشته است.

[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20130722_vakoneshe_manfiye_khamenehi_RezaTaghizadeh_Iraj_Adibzadeh.mp3[/podcast]