saeed.peyvandi

درهفته‌ای که گذشت فشار‌ها بر فعالین دانشجویی همجنان ادامه داشت. بر منبای حکم شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز که در تاریخ ۱۹ تیرماه برگزار شده بود، آرش محمدی فعال دانشجویی طیف چپ به ۶ ماه زندان محکوم شده است.
بر مبنای گزارش تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر، آرش محمدی پیش‌تر نیز در ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۰ به همراه برادرش دستگیر و پس از ۶۶ روز بازداشت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
وی در روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم، بازداشت و در ‌‌نهایت با آزادی مشروط در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۱ از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
بر همین اساس وی بایستی ۶ ماه حبس تعلیقی از بابت آزادی مشروط را نیز تحمل کند و بدین ترتیب، مجبور به تحمل ۱ سال حبس تعزیری خواهد بود.
همچنین باید اضافه کرد که مسئولین با درخواست این دانشجوی زندانی مبنی بر انتقال از بند مالی به بند کاردرمانی که محل نگه‌داری زندانیان سیاسی است مخالفت کرده اند.
در خبری دیگر، حمید بیدار، فعال دانشجویی دانشگاه علم و صنعت، به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.
تارنمای دانشجو نیوز گزارش داده است که، کمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت در ادامه اقدامات غیرقانونی و برخوردهای انضباطی با فعالین دانشجویی، طی حکمی عجیب، این فعال دانشجویی را ۷ ماه بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم کرده است.
جلسه ی تفهیم اتهام این دانشجو، خرداد ماه امسال برگزار شد. لازم به ذکر است که طبق قانون، کمیته ی انضباطی دانشگاه موظف است یک ماه بعد از صدور حکم بدوی حکم قطعی را صادر کند. در صورتی که این حکم هفت ماه پس از صدور حکم بدوی و پنج ماه پس از فارغ التحصیلی وی صادر شده است.
علت صدور این حکم “ارتباط با ورودی‌های جدید دانشگاه و برگزاری جلسات نشست و هم اندیشی در صحن دانشگاه” عنوان شده که از سوی کمیته ی انضباطی دانشگاه مصداق “عدم رعایت مقررات دانشگاه، شرکت در تجمع بدون مجوز و تحریک دانشجویان” قلمداد شده است.
اما بحث استقلال دانشگاه‌ها به عنوان یک مطالبه از سوی جریان‌های دانشجویی در سال‌های گذشته دنبال شده است. در حال حاضر هم که گمانه زنی هایی در رابطه با وزیر علوم دولت حسن روحانی در جریان است، استقلال دانشگاه‌ها به عنوان یک مطالبه از دولت مطرح شده است. حسن روحانی هم در جریان رقابت‌های انتخاباتی نیز بر این موضوع تاکید کرده بود و گفته بود “بهتر است بگذاریم انتصابات به انتخابات تبدیل شده و به فضای دانشگاه هم کشیده شود.”
در مجله همکلاسی این هفته در ارتباط با موضوع استقلال دانشگاه‌ها، با سعید پیوندی، استاد دانشگاه لورن فرانسه، گفتگویی داشته ایم .[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20130727_Hamkelasi_FarshadMohammadi.mp3[/podcast]