مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که هنوز منبع بوی نامطبوع تهران شناسایی نشده. این مقام مسئول احتمال داده که با توجه با افزایش غلظت آلاینده‌های مختلف در پایتخت از جمله دی‌اکسیدگوگرد، می‌توان نتیجه گرفت که یک منبع گوگرددار باعث افزایش شاخص آلاینده‌های تهران شده است.

آلودگی هوای تهران به گوگرد منشأ بوی بد؟ (عکس آرشیو)

رسانه‌های داخلی بعد از ظهر چهارشنبه ۱۱ دی گزارش دادند که بوی بدی که به بوی گوگرد یا آمونیاک شباهت داشت همه مناطق شهر تهران را در برگرفته است. شدت این بو به حدی بود که خیابان‌ها در برخی از مناطق تهران خلوت شده بود. گمانه‌زنی‌هایی درباره ترکیدگی شبکه فاضلاب تهران در میدان انقلاب تهران، آسیب در پالایشگاه تهران، یا زباله به عنوان منشأ این بوی ناخوشایند مطرح شده بود. اما هیچکدام از این حدس و گمان‌ها تأیید نشد. روابط عمومی فاضلاب تهران اعلام کرد هیچگونه ترکیدگی در شبکه فاضلاب شهری مشاهده نشده. آبفا هم گزارش داد در پالایشگاه تهران حادثه‌ای روی نداده است. حتی این احتمال مطرح شد که ممکن است بوی گوگرد ناشی از فعالیت آتشفشان دماوند باشد اما مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی این احتمال را رد کرد. فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس هم گفته بود منشاء بوی ناخوشایند «ایستگاه متروی ملت است» که آن هم تأیید نشد.

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران پنجشنبه ۱۲ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرده است که حتی یک مورد مراجعه به مراکز درمانی به دلیل استنشاق این بوی نامطبوع و مسمومیت ناشی از آن گزارش نشده.

حسین شهبازی مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پنجشنبه ۱۲ دی در گفت‌وگو با ایسنا یک بار دیگر اعلام کرد که هنوز منبع بوی نامطبوع تهران مشخص نشده. او احتمال داد که افزایش دی اکسید گوگرد در هوا سبب انتشار بوی ناخوشایند در همه مناطق تهران شده است:

«بررسی‌های ما در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که شب گذشته جهت باد شمال شرق به سمت جنوب غرب بوده و غلظت همه آلاینده‌ها اعم از ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون، ۱۰ میکرون و دی اکسید گوگرد بالا رفته است. اینها نشان می‌دهد که منشاء گوگرددار باعث افزایش شاخص آلاینده‌ها شده است.»

به گفته این مقام مسئول غلظت این آلاینده‌ها در شمال شهر کمتر از سایر مناطق تهران بوده است.

آرش حسینی میلانی سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از پدیده بوی ناخوشایند در تهران به عنوان یک پدیده تازه نام برده که می‌بایست به دقت بررسی شود. اما این پدیده تازه نیست. در سال‌های گذشته بارها کانون‌های بوی بد در اطراف فرودگاه امام در جنوب شهر تهران شناسایی شده‌اند.


  • درباره مصرف سوخت‌های فسیلی در حمل و نقل ایران و نوع گازهای آلاینده تولیدشده بر اثر آن، نگاه کنید به: