گروه کارگری

از معدود کنش‌های غیردولتی در همبستگی با مردم فلسطین در ایران، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم کردن «بمباران بیمارستان و مناطق غیرنظامی در غزه از جانب هر کس که باشد»، «از تمامی کارگران و ‌مردم زحمتکش کشور» خواست «به نظرات و تبلیغات جنگ‌طلبانه از هر سوی، به نژاد‌پرستی، عرب‌ستیزی، یهودی‌ستیزی، افغان‌ستیزی و دیگر نظریات و‌ فعالیت‌هایی که به جای اتحاد و‌ همدلی دنبال دشمنی مردم منطقه با یکدیگر هستند وقعی نگذارند».

در بخشی از بیانیه با اشاره مستقیم به برخی حمایت‌های همدلانه گروهی از ایرانیان از حملات اسرائیل به غزه، گفته شده است:

متأسفانه عده‌ای به خاطر انزجارشان از نظام‌جمهوری اسلامی و از حماس، چشم‌شان را به بیش از ۷۰ سال ظلم و‌ ستم نسبت به مردم فلسطین بسته‌اند و گاها حتی از عملیات نظامی علیه مردم فلسطین و‌ حتی حمله نظامی به ایران حمایت کرده‌اند.

این تشکل مستقل کارگری که هم‌اکنون سه تن از اعضای آن به نام‌های رضا شهابی، حسن سعیدی و داوود رضوی در زندان حبس هستند، با بیان سرکوبگری حکومت جمهوری اسلامی که آن را به «رفتار همچون دشمن» با خود توصیف کرده‌، تأکید کرده است:

اما هر اندازه انزجار ما از این‌ همه سرکوب و بی‌عدالتی توسط نظام حاکم در کشورمان، نباید ما را نسبت به یک ستم حل‌نشده و بنیادی در خاورمیانه که یکی از عوامل تشنجات دائمی در منطقه نیز بوده است دچار بی‌مسئولیتی و یا برخوردهای ناشایست کند. مسئله فلسطین پیش از به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی و‌ قبل از ایجاد حماس نیز یک نزاع همه جانبه و تراژیک در منطقه بود و‌ تا حل نشدن عادلانه‌ی آن با سنت‌های شفاف و بدون کشت‌و‌کشتار کماکان لاینحل باقی خواهد ماند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در پایان اعلام کرده «همچون اتحادیه‌های کارگری جهان» خواستار «آتش‌بس فوری و پایان دادن به جنگ و محاصره غزه» است.

https://www.instagram.com/p/CylDhsBOyVB/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران دومین بیانیه مستقل از نهادهای حکومتی و فعالان سیاسی و اجتماعی درون و یا نزدیک به جناح‌های سیاسی در ایران در همبستگی با مردم فلسطین است. پیش از این اتحاد بازنشستگان هم در یک بیانیه با عنوان «نه به صهیونیسم، نه به حماس، برای صلح در خاورمیانه» گفته بود که «هرگز مقاومت مردم فلسطین را در برابر رژیم آپارتاید با حماس یکی نمی‌پندارند».

اتحاد بازنشستگان در بخش دیگری از بیانیه تأکید کرده بود فقط در کنار کسانی می‌ایستد که «به آزادی، عدالت، آرمان‌های دموکراتیک، برابری کامل شهروندان با هر عقیده و گرایش و جنسیتی باور داشته باشند و این باور را در کنش سیاسی و اجتماعی خود نشان داده باشند».

جنگ میان اسرائیل و فلسطینیان در نوار غزه از ۱۵ مهر / ۷ اکتبر با حمله غیرمنتظره حماس به چند شهرک در مناطق اشغالی آغاز شد. اسرائیل پس از آن حملات هوایی گسترده‌ای به غزه را پیش برده است و مقام‌های ارشد نظامی دولت اسرائیل، فلسطینیان نوار غزه را به حمله زمینی هم تهدید کرده‌اند.

تا صبح پنج‌شنبه ۲۷ مهر / ۱۹ اکتبر شمار کشته شدگان غزه به ۳۴۷۸ نفر رسیده است. ۱۲۰۶۵ نفر هم زخمی شده‌اند. در کرانه باختری ۶۹ نفر کشته و ۱۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند. در اسرائیل از آغاز حمله‌های حماس حداقل ۱۴۰۰ نفر کشته و ۳۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

ده‌ها اتحادیه کارگری و صنفی در نوار غزه و کرانه باختری طی روزهای گذشته با صدور یک بیانیه خواهان توقف ارسال تسلیحات نظامی و حمایت نظامی دولت‌های غربی از اسرائیل شده‌اند.

رهبران آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورهای هم‌پیمان با آنها تا کنون به صراحت از حملات اسرائیل به غزه حمایت و آن را «حق دفاع از خود» توصیف کرده‌اند. در برخی از این کشورها، از جمله آلمان و فرانسه تجمع یا تظاهرات گروه‌های حامی فلسطین ممنوع شده است.

دسته بندی‌ها: اخبار, ایران, جهان, مجله روز, کارگری

کلید‌واژه ها: , , , ,

توجه: کامنت‌های توهین‌آمیز منتشر نمی‌شوند. کامنت‌های حاوی لینک به عنوان "اسپم" شناخته می‌شوند.

دسته بندی‌ها: اخبار, ایران

کلید‌واژه ها: , , ,

توجه: کامنت‌های توهین‌آمیز منتشر نمی‌شوند. کامنت‌های حاوی لینک به عنوان "اسپم" شناخته می‌شوند.