در پی سخنان امروز چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه آيت‌الله علی خامنه‌ای، عليه آمريکا و اسرائيل؛ فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه در نشست شورای وزيران اين کشور سخنان رهبر جمهوری اسلامی ايران را “غيرقابل قبول” خواند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نجات فالو بلقاسم، سخنگوی دولت فرانسه نيز در نشست رسانه‌ای هفتگی خود گفت: “سخنان خامنه‌ای غيرقابل قبول است و مذاکرات هسته‌ای ژنو را پيچيده می‌کند.”

آيت‌الله علی خامنه‌ای در ديدار با فرماندهان بسيج، آمريکا را “در رأس استکبار جهانی” خواند و اسرائيل را “سگ ِهار ِ نحس و نجسِ منطقه” ناميد که “محکوم به زوال” است.

اين سخنان در حالی بيان می‌شود که برای سومين بار در پنج هفته گذشته، دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ امروز بعد از ظهر در ژنو آغاز شد.

علی خامنه‌ای: من در جزئيات مذاکرات مداخله نمی کنم اما خطوط قرمزی وجود دارد که بايد رعايت شوند و مسئولان هم موظف به رعايت اين خطوط قرمز هستند

در روزهای اخير لحن مقام‌ها و رسانه‌های حکومت ايران در مورد آمريکا ملايم‌تر شده بود.

ايران در پی دستيابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای است تا بتواند با رفع تحريم‌ها به وضعيت نابه‌سامان اقتصادی خود رسيدگی کند. به‌همين دليل با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، تلاش کرده است لحن خود با کشورهای غربی را تغيير دهد، اما آيت‌الله خامنه‌ای در سخنان امروز خود بار ديگر مواضع ديرينه مسئولان جمهوری اسلامی در مورد آمريکا و کشورهای غربی را تکرار کرد.

مقام‌های ايرانی معتقدند در دور قبلی مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵، رسيدن به توافق نزديک بود اما مواضع لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه که گفته بود هنوز به رويکردهای جمهوری اسلامی اعتمادی ندارد، مانع از آن شد.

نجات فالو بلقاسم، سخنگوی دولت فرانسه در نشست رسانه‌ای خود گفت: “موضع فرانسه در اين مذاکرات محکم است اما بسته نيست.”

به‌گفته وی اين موضع محکم دولت فرانسه سبب شد تا شرايطی که برای توافق در نظر گرفته شده بود ناکافی ارزيابی شود.

سخنگوی دولت فرانسه با بيان اين‌که “اکنون توپ در زمين ايران است”، افزود: “بديهی است که ما اميدواريم مذاکرات به نتيجه برسد.”

نجات فالو بلقاسم، سخنگوی دولت فرانسه: موضع فرانسه در اين مذاکرات محکم است اما بسته نيست.

نجات فالو بلقاسم تأکيد کرد: “ما توافقنامه‌ای جدی و مستحکم می‌خواهيم که تمام تضمين‌ها را بدهد.”

خامنه‌ای: در بحث هسته‌ای خطوط قرمز بايد رعايت شود

آيت‌الله علی خامنه‌ای در سخنان امروز خود به مذاکرات هسته‌ای نيز پرداخت و گفت: “در بحث هسته‌ای خطوط قرمز بايد رعايت شود و از حقوق ملت، حتی يک قدم عقب‌نشينی نشود.”

رهبر جمهوری اسلامی ايران افزود: “من در جزئيات مذاکرات مداخله نمی‌کنم اما خطوط قرمزی وجود دارد که بايد رعايت شوند و مسئولان هم موظف به رعايت اين خطوط قرمز هستند و نبايد از فضاسازی‌ها و تهديدهای دشمن هم به خود هراسی راه دهند.”

علی خامنه‌ای: نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه و استفاده از شيوه‌های متنوع برای دستيابی به اهداف و آرمان‌های گوناگون نظام اسلامی است

آيت‌الله خامنه‌ای همچنين به تعبير “نرمش قهرمانانه” که چندی پيش خود به‌کار برده بود اشاره کرد و گفت: “عده‌ای «نرمش قهرمانانه» را دست کشيدن از اصول و آرمان‌های نظام اسلامی تعبير کردند و برخی دشمنان نيز بر همين اساس، مدعی عقب‌نشينی نظام اسلامی از اصول شدند در حالی ‌که اين برداشت‌ها، خلاف واقع و بدفهمی است.”

به‌گفته رهبر جمهوری اسلامی “نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه و استفاده از شيوه‌های متنوع برای دستيابی به اهداف و آرمان‌های گوناگون نظام اسلامی است.”

وی تحريم‌ها عليه ايران را کارساز ندانست و مشکلات اقتصادی ايران را نتيجه “ضعف در تصميم‌گيری‌ها و برنامه‌ريزی‌های اقتصادی کشور” خواند.

در همين حال نمایندگان مجلس ایران امروز با انتشار بیانیه‌ای خطاب به کشورهای گروه ۱+۵، طرف مذاکرات هسته‌ای را تهدید کردند که اگر مذاکرات را به یک روند فرسایشی تبدیل کنند در همکاری‌های جدید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر خواهد شد.

نمایندگان مجلس نيز در بيانيه خود تأکيد کرده‌اند که ايران “به هیچ وجه از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد”.

دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران با ديدار محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا آغاز شد.