برنامه خودکار دولت عربستان سعودی که خبر مسافرت و ورود و خروج زنان این کشور را با پیامک به آگاهی شوهر، پدر یا خویشاوند مرد آنها می‌رساند، تغییر کوچکی کرد.

این برنامه که در نوامبر سال  ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده، ورود یا خروج هر زن یا کودک از عربستان را به طور خودکار برای همسر، ولی و یا یکی از بستگان مرد آنها به صورت یک پیامک خبری ارسال می‌کرد.

زنان عربستان
تلفن همراه؛ دوست و جاسوس زنان عربستان سعودی

 در تغییر کنونی، خبرچینی علیه زنان مسافر به صورت خودکار انجام نمی‌شود اما “مردان قیم‌” می‌توانند این سیستم را در صورت تمایل فعال کنند.

شماری از زنان عربستان سعودی در مصاحبه با روزنامه “عرب نیوز” گفته‌اند که این اقدام زائد مدت‌ها پیش می‌بایست متوقف می‌شد. اما یک سخنگوی اداره گذرنامه در مقابل می‌گوید، این تغییر برای بهبود سرویس یاد شده انجام گرفته و به معنای قطع آن نیست.

زبیره جواهر روزنامه‌‌نگار و زبان‌شناس می‌گوید، عنوانی غیر از “مسخره”  برای این برنامه نمی‌توان انتخاب کرد. این کار توهین‌آمیز مثل افسار زدن به زنان بالغ و عاقل است.

او همچنین به عرب نیوز گفته است: «امیدوارم که این قدمی برای تعطیلی کامل این برنامه مراقبتی باشد. ما قوانین مذهب‌مان را می‌شناسیم و نیازی به مراقبت و کنترل رفتارمان از طرف هیچکس حتی حکومت هم نداریم.»

مها عقیل، روزنامه‌نگار و سردبیر مجله “سازمان همکاری‌های اسلامی” می‌گوید، این خبررسانی خودکار در مورد سفرهای خارجی توهینی به زنان است و اضافه می‌کند: «چنین راهکاری این ظن را تقویت می‌کند که زنان به کنترل و مراقبت دائم نیاز دارند.»

این سیستم، عملا حریم خصوصی و کنش‌های فردی را نیز تحت شعاع قرار داده است.

وبلاگ‌نویس جوانی که همراه خواهرش در خارج از عربستان تحصیل می کند ، به عرب نیوز گفته است: قصد داشتیم از سفر بی‌خبر و سرزده برگردیم تا خانواده‌مان را سورپریز کنیم؛ اما درخانه همه منتظر ما بودند. یک پیامک خودکار از همان فرودگاه ورود ما به کشور را به پدرمان خبر داده بود.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه تسایتو‌نگ‌ ‌‌