در حالی که پروژه انتقال آب از منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری به استان‌های همجوار به ویژه به اصفهان ادامه دارد، تجمعات و اعتراض‌های مختلفی در مخالفت با این طرح در استان چهارمحال و بختیاری همچنان در جریان است.

Farokh Shahr_Behesht Abad
اعتراض مردم فرخشهر در اسفند ماه به طرح انتقال آب به اصفهان

بخش اصلی اعتراض‌ها متوجه طرحی به نام «تونل بهشت آباد» شده که قرار است آب را از سرچشمه‌های زاگرس در چهار و محال و بختیاری با احداث یک تونل ۶۵ کیلومتری به استان اصفهان انتقال دهد. ظرفیت انتقال آب در این طرح سالانه یک میلیارد مترمکعب خواهد بود. از زمان مطرح شدن این طرح تاکنون اعتراض‌‌های فراوانی در سطح کارشناسان و افکار عمومی نسبت به آن صورت گرفته است. منتقدان این طرح را باعث نابودی طبیعت و محیط زیست استان چهار محال و بختیاری برآورد می‌کنند.

بخش دیگری از اعتراضات در مورد احداث «تونل گلاب» است که باز هم آب را از سرچشمه‌های کارون در چهارمحال و بختیاری به اصفهان منتقل می‌کند.

اکنون دامنه اعتراضات به میان شهروندان این استان نیز کشیده شده است. در هفته جاری ساکنان فرخشهر، از شهرهای چهارمحال و بختیاری، تجمعی گسترده در مخالفت با ادامه این پروژه انجام دادند. در این تجمع مردم فرخشهر با بیان این‌که شهرشان نخستین قربانی این پروژه‌‌های انتقال آب خواهد شد، خواهان توقف احداث تونل «بهشت آباد» و «گلاب» شدند. برخی منابع خبر ازاعتراض پنج هزار نفری اهالی فرخشهر در روز دوم اسفند ماه داده‌اند. در این تجمع که به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد، معترضان پلاکاردهای مختلفی در دست داشتند که روی بعضی از آن‌ها چنین نوشته شده بود: «تونل گلاب و بهشت= مرگ چهارمحال و بختیاری»، «تونل بهشت آباد=مرگ قنوات فرخشهر»، «تا پای جان از محیط خود دفاع می‌کنیم»، «انتظار از دولت تدبیر و امید چیز دیگری بود».

«بام ایران در حسرت آب»

در ادامه این تجمع مردمی، همایشی نیز با نام «بام ایران در حسرت آب» در «تالار مهر» در فرخشهر برگزار شد که حاضران در آن به تشریح اثرات منفی احداث تونل‌های «بهشت آباد» و «گلاب» بر منابع آبی، اقلیم و محیط زیست چهارمحال و بختیاری پرداختند.

Farrokh Shahr_Behesht Abad_02
همایش اعتراضی «بام ایران در حسرت آب» در فرخشهر

به گفته سعید زمانیان، نماینده مردم شهرکرد و سامان و بن در مجلس،  «وزیر نیروی دولت دهم درباره انتقال آب از طریق تونل گلاب و بهشت‌آباد واقعیت را به مردم چهارمحال و بختیاری نگفت و به مردم این استان خیانت کرد». زمانیان  همچنین افزود: «آب شرب مردم باید در هر نقطه‌ای از کشور تامین شود، اما نباید به واسطه طرح‌های انتقال آب مردم دیگر نقاط نابود شوند». نماینده مردم شهرکرد در مجلس  یادآور شد: «تمامی مسئولان کنونی کشور اعلام کرده‌اند که طرح انتقال آب بهشت‌آباد و گلاب در چهارمحال و بختیاری غیر قانونی است و این طرح نیز در شورای عالی آب متوقف شده‌است، اما عملیات اجرایی آن به‌سرعت در حال انجام است».

سید نعیم امامی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری  نیز در این همایش اعتراضی گفت: «ساخت تونل بهشت‌آباد برای انتقال آب چهارمحال و بختیاری، موجب تشدید بحران کم آبی و مشکلات زیست محیطی این استان می‌شود». به گفته این کارشناس مدیریت آب، ساخت این تونل، قنات‌هایی را که در شعاع چند کیلومتری آن قرار دارد، از ریشه می‌خشکاند و با خشک شدن چاه‌های آهکی فرخشهر و تخریب منابع زیرزمینی، نشست زمین در صورت تخلیه آب چاه‌ها حتمی است. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «چهارمحال و بختیاری استان مرتفعی است و مناطق آبرفتی چندانی ندارد و بخش عمده نیاز آبی این استان از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شود. اجرای طرح تونل زیرزمینی انتقال آب بهشت‌آباد موجب بی‌خانمانی ۶۰ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری می‌شود و به ۶۰درصد از منابع این استان نیز خسارت وارد می‌کند».

Golab Tunnel
تجمع اعتراضی در آذرماه در چهار محال و بختیاری

پیش‌تر و در آذرماه امسال نیز تجمع گسترده دیگری با تشکیل زنجیره انسانی در مخالفت با این پروژه‌ها در چهارمحال و بختیاری انجام شده بود. در پی این زنجیره انسانی پنج هزار نفری، کمیته‌ای شهروندی برای پیگیری‌های حقوقی و شکایت به قوه قضاییه تشکیل شد. سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سال ۱۳۸۶، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۸۷، و سازمان بازرسی کل کشور در سال ۱۳۹۰ بر غیرکارشناسی بودن این پروژه‌ها تاکید کرده بودند. اما علیرغم تمام این مخالفت‌‌ها، عملیات اجرایی این تونل‌ها در جریان است.