در آستانه تحویل سال نوی شمسی و نوروز ۱۴۰۳ حداقل ۵ استان ایران با خطر سیلاب گسترده، آب‌گرفتگی و تبعات ناشی از آن از جمله تخلیه از محل سکونت و قطعی آب و برق مواجه‌اند.

بر اساس اخبار منتشرشده در ساعت‌های گذشته، در مناطق مختلف ایران بارندگی به بالاآمدن سطح آب جاری و آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها و مسیرهای جاده‌ای منجر شده است. همزمان که مردم خود را برای شروع سال جدید آماده می‌کنند و بسیاری از آن‌ها بدون اطلاع قبلی درباره خطر سیل در مسیرشان راهی جاده‌ها شده‌اند، سازمان هواشناسی برای دست‌کم ۵ استان هشدار سطح قرمز و برای ۲۴ استان هشدار نارنجی صادر کرده است. آن‌هم در شرایطی که بجز اعلام آماده‌باش اورژانس و جمعیت هلال احمر، هیچ تمهیدات دیگری برای پیشگیری و مقابله با جاری‌شدن سیلاب اتخاد نشده است.

تاکنون بیشتر اخبار منتشرشده در رسانه‌های رسمی بر پرآب شدن دره‌ها و مسیل‌های فصلی متمرکز بوده‌ است. با این‌حال صادق محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر سه‌شنبه ۲۹ اسفند به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت ۱۶۹ تیم عملیاتی از امدادگران جمعیت هلال احمر در پنج استان ایلام، لرستان، چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان از روز گذشته به حال آماده‌باش درآمده‌اند و خطر سیل همچنان برای این پنج استان وجود دارد.

تا لحظه نگارش این گزارش دست‌کم یک روستا در کوهدشت لرستان از بیم رانش زمین تخلیه شده است. مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان به ایسنا گفت اهالی روستای کمپ گنجعلی شامل ۱۲ خانوار به «منطقه امن» منتقل شده‌ اند و محور ارتباطی این روستا مسدود شده است.

در خرم آباد پل جهادگران بر اثر بارش شدید باران زیر آب رفت. هواپیمایی ایران‌ایر هم پرواز خرم‌آباد-تهران را به‌خاطر شرایط جوی لغو کرد.

داریوش بارانی‌بیرانوند، شهردار خرم‌آباد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت: «مسیر پل‌ جهادگران در صبح امروز به‌دلیل پایین‌بودن تراز این پل از سطح طبیعی رودخانه خرم‌رود مسدود شده‌است و احتمال طغیان رودخانۀ خرم‌‌رود به‌دلیل ادامه بارش‌ها وجود دارد».

Ad placeholder

مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان هم صبح امروز، سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: بالا آمدن آب رودخانه کشکان باعث مسدودشدن راه ارتباطی و قطع آب آشامیدنی ۵ روستای معمولان شده است.

تصاویر منتشرشده از خوزستان نیز از آبگرفتگی گسترده در شهرها و روستاها و طغیان سیل‌بند رودخانه‌ها خبر می‌دهند.

خبرگزاری برنا هم از تعطیلی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل در شهرستان شوش به دلیل بارندگی های اخیر خوزستان به دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

معبد زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ایران به شمار می‌رود که در سال ۱۳۵۷ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. این پایگاه جهانی در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است

وضعیت مناطق دور از مرکز که با محرومیت‌های مختلف مواجه‌اند در شرایط سیل بدتر می‌شود. طبق گزارشی که تسنیم از دیواندره در کردستان ایران منتشر کرده حداقل یک روستا به‌خاطر بارندگی‌های شب گذشته ارتباط جاده‌ای خود را از دست داده است. جاده روستای قره خوی بخش مرکزی از توابع شهرستان دیواندره در مسیر سیل قرار گرفته و راه ارتباطی ۷۵ خانوار شامل ۴۰۰ نفر جمعیت این روستا که بارها درخواست رسیدگی به جاده را داده بودند، مسدود شده است.

به گفته الله وردی، عضو شورای بخش مرکزی شهرستان دیواندره، روستای قره خوی دارای دو جاده است که دسترسی به مسیر جدید به دلیل عدم برداشت ماسه برای شن‌ریزی و رکلاژ توسط اداره منابع آب داده نشده و قابل استفاده نیست و جاده قدیمی در حریم رودخانه قرار گرفته و هرسال با این مشکلات روبه‌رو است.

Ad placeholder

مسئله مهم دیگر در ایران که زندگی ساکنان مناطق «سیل‌خیز» را تهدید می‌کند، فرسایش خاک است. به تأیید حسن وحید، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی، «ایران با توجه به شرایط اقلیمی موجود حدود ۵۴۰ شهر در خطر سیلاب دارد و فرسایش خاک در ایران سه برابر متوسط دنیا است.»

در هفته‌های اول اسفند بارندگی در استان سیستان و بلوچستان به سرریز چهار سد در این استان جاری‌شدن سیل و بسته‌شدن راه ارتباطی ده‌ها روستا و خسارت‌های گسترده مالی به مردم منجر شد، بدون این‌که ساکنان صدها روستا به امدادرسانی مناسب دسترسی داشته باشند.