با پایان زمان رأی‌گیری در ساعت پنج بعداز ظهر به وقت محلی، شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آغاز شده است. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه ۱۶ فروردین (۵ آوریل)، و با شرکت هشت نامزد برگزار شد.

t1large.afghan.line.2004.gi
انتخاب جانشین حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان را به عنوان نخستین جابه‌جایی دموکراتیک قدرت در این کشور یاد کرده‌اند

برخی از مردم و ناظران نسبت به کمبود برگه  رای‌گیری اعتراض داشتند.

همزمان مقامات افغان از مشارکت گسترده مردم سخن گفته‌اند و آن را یک پیروزی دانسته اند.

شش میلیون مهاجر افغان در خارج از این کشور نتواستند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود تهدیدهای گروه طالبان این انتخابات به شکلی مسالمت آمیز برگزار شد و حمله جدی‌ای در طول برگزاری انتخابات صورت نگرفت.

گروه طالبان علیه انتخابات  ۱۶ فرودین (۵ آپریل) اعلان جنگ کرده‌ و آن را ساختگی و تحت حمایت غرب خوانده است. طالبان تهدید کرده بودند که با سلسله حمله‌های مسلحانه، بمب‌گذاری و ترور هر کاری که بتوانند برای اختلال در انتخابات انجام خواهند داد.

خبرنگار بی‌بی‌سی از ولایت کنر گزارش کرده که به چهل مرکز رای‌دهی در این ولایت حمله شده است. با این حال به نظر می‌رسد مردم از این انتخابات استقبال کرده‌اند.

انتخاب جانشین حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، را به عنوان نخستین جابه‌جایی دموکراتیک قدرت در این کشور یاد کرده‌اند. قانون اساسی افغانستان حامد کرزی را پس از ۱۲ سال حکمرانی از شرکت در انتخابات منع کرده.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، انتخابات شوراهای ولایتی نیز در جریان است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ که از ۱۳ میلیون واجد شرایط تنها ۴ میلیون نفر در آن شرکت کردند، انتخابات معتبر خوانده‌ شد.