آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای «گروه ۱+۵» حمایت کرد. او گفت موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضا علیه ایران بود. وی همچنین گفت که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد.

آيت‌الله علی خامنه‌ای: تحريم‌ها و فشارها هزينه دستاوردهای هسته‌ای، نبوده است.
آيت‌الله علی خامنه‌ای: تحريم‌ها و فشارها هزينه دستاوردهای هسته‌ای، نبوده است

به‌گزارش منابع خبری ایران، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۰ فروردین‌ماه، «روز فن‌آوری هسته‌ای» در ایران، طی ديدار با رئيس، مديران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی، مسأله هسته‌ای ایران را نمونه‌ای از مسائلی دانست که کشورهای غربی تلاش کردند، به بهانه آن، بر ضد جمهوری اسلامی «فضاسازی و دروغ‌پردازی» کنند.

وی گفت: «موافقت با اين مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ايران بود و اين مذاکرات بايد ادامه يابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعاليت‌های جمهوری اسلامی ايران در زمينه تحقيق و توسعه هسته‌ای به هيچ وجه متوقف نخواهد شد و هيچ‌ يک از دستاوردهای هسته‌ای نيز تعطيل‌بردار نيست.»

آيت‌الله خامنه‌ای گفت: «هدف آن‌ها اين است که با اين بهانه، فضای بين‌المللی را بر ضد ايران حفظ کنند و بر همين اساس بود که با طراحی جديد دولت برای مذاکره در مورد موضوع هسته‌ای موافقت شد تا اين جوّ جهانی شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل گرفته شود و حقيقت نيز برای افکار عمومی دنيا مشخص شود.»

رهبر جمهوری اسلامی «مهم‌ترين فايده» دانش هسته‌ای برای ایران را «تقويت اعتماد به نفس ملی» خواند و بار دیگر اعلام کرد که ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

آمریکا و کشورهای غربی نگران آن هستند که جمهوری اسلامی زیر پوشش «فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای» به سلاح هسته‌ای دست يابد. به همین دلیل تحریم‌های گسترده‌تری را علیه این کشور به اجرا گذاشتند که فشارهای اقتصادی شدیدی را به ایران تحمیل کرد. اکنون ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در پی توافق هسته‌ای در ژنو در حال مذاکره برای نهایی کردن این توافق هستند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای با تأکيد بر اين‌که مسئولان حکومتی بايد در مورد دستاوردهای هسته‌ای ایران «تعصب» داشته باشند، درباره سخنان برخی‌ها در ایران که هزينه برنامه هسته‌ای را بالا می‌دانند گفت: «چنين نگاهی به موضوع هسته‌ای ساده‌انديشانه و ساده‌لوحانه است، زيرا اگر برخی تصور می‌کنند هزينه دستاوردهای هسته‌ای، تحريم‌ها و فشارها بوده است، بايد گفت: قبل از بهانه هسته‌ای نيز، تحريم و فشار بر ضد ايران وجود داشته است.»

دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در وین، دو روز است که ادامه دارد.

دو طرف تا روز ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۳ فرصت دارند تا به توافقی نهایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های جهانی علیه این کشور دست یابند.