آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنان تازه‌ای از حقوق زنان سخن گفت. او مسأله اصلی زنان را نه اشتغال زنان که آرامش زنان در خانواده دانست و گفت ممنوعیت زنان از تحصیل در برخی از رشته‌ها ضدعدالت نیست و برابری جنسی زن و مرد حرف غلط غربی‌هاست.

آیت‌الله علی خامنه‌ای: اين‌که زنان برخی مشاغل را برعهده نگيرند ننگ و نقص نيست بلکه آن چيزی غلط است که متناسب با طبيعت الهی زن نباشد.
آیت‌الله علی خامنه‌ای: اين‌که زنان برخی مشاغل را برعهده نگيرند ننگ و نقص نيست بلکه آن چيزی غلط است که متناسب با طبيعت الهی زن نباشد.

به‌گزارش منابع خبری ایران، آيت‌الله خامنه‌ای روز شنبه۳۰فروردين‌ماه در دیدار با گروهی از زنان به برداشت‌های غرب از حقوق زنان حمله کرد و گفت: «بايد ذهن را از حرف‌های کليشه‌ای غربی‌ها به کلی خالی کنيم.»

وی گفت: «غربی‌ها به دلايل مختلف، مسأله زن را بد فهميده‌اند اما همان فهم غلط و تباه‌کننده را سکه رايج دنيا کرده‌اند و با هوچی‌گری، مجال حرف زدن به ديگران و مخالفان را نمی‌دهند.»

رهبر جمهوری اسلامی، برابری جنسی زن و مرد را «از جمله حرف‌های کاملاً غلط غرب» دانست و تأکید کرد: «بايد از افکار غربی در مسائلی نظير اشتغال و برابری جنسی کاملاً فاصله بگيريم.»

به‌گفته وی برابری هميشه به معنای عدالت نيست، عدالت هميشه حق است، اما برابری گاه «حق» است و گاه «باطل».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به مبانی نظری کنوانسیون‌های بین‌المللی در رابطه با حقوق زنان نیز تاخت و گفت: «اصرار غربی‌ها روی اين زيربنای غلط، جامعه بشری را تباه می‌کند به همين دليل برای دستيابی به نگاه صحيح و متوازن، بايد از اين مبانی برحذر بود.»

این نخستین بار نیست که مسئولان حکومت ایران مبانی حقوق بشر و حقوق زنان را که در کنوانسیون‌ها و مجامع بین‌المللی از آن‌ها به‌عنوان دستاورد مشترک مردم جهان نام می‌برند، «نگاه غربی» عنوان می‌کنند و ضمن رد آن‌ها مدعی ارائه «نگاهی برتر و انسانی‌تر» می‌شوند.

مسئولان حکومت ایران بارها نقض حقوق زنان، چه در قوانین حقوقی و جزایی کشور، چه در ارائه فرصت‌های برابر تحصیلی و شغلی و چه در نوع پوشش، حق قضاوت یا حق در دست گرفتن مسئولیت‌های بالای حکومتی را پایبندی به قوانین اسلام قلمداد کرده‌ و از آن دفاع کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود مسأله «خانواده» را اصلی‌ترین مسأله زنان دانست و گفت: «هر کس اگر مسأله زن را جدا از مسأله خانواده مورد بررسی قرار دهد در فهم مسأله و تشخيص علاج آن، دچار اختلال می‌شود.»

وی در همین رابطه افزود: «برخلاف برخی ديدگاه‌ها، اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نيست البته اشتغال و مديريت مادام که با مسأله اصلی يعنی خانواده منافاتی پيدا نکند، ايرادی ندارد. مسأله خانواده به‌خصوص “سلامت، امنيت و آرامش زن در خانواده”، مسأله‌ای اصلی است که بايد به آن پرداخت.»

آيت‌الله خامنه‌ای: بايد ذهن را از حرف‌های کليشه‌ای غربی‌ها درباره برابری جنسی زن و مرد به کلی خالی کنيم.
آيت‌الله خامنه‌ای: بايد ذهن را از حرف‌های کليشه‌ای غربی‌ها درباره برابری جنسی زن و مرد به کلی خالی کنيم.

آیت‌الله خامنه‌ای درباره «برابری جنسی زن و مرد» نیز گفت: «با کدام منطق بايد زنان، که خداوند آنان را از لحاظ جسمی و عاطفی برای منطقه ويژه‌ای از زندگی آفريده است در عرصه‌هايی وارد کنيم که آن‌ها را دچار رنج و سختی می‌کند؟»

وی درباره تبعیض جنسیتی در تحصيل زنان در برخی رشته‌های تحصيلی دانشگاهی گفت: «اگر در اين مسأله تفاوتی هم باشد ضدعدالت نيست چرا که نبايد رشته‌های تحصيلی و مشاغلی که متناسب با طبيعت زنان نيست به آنان تحميل شود.»

به‌گفته وی «اين‌که زنان برخی مشاغل را برعهده نگيرند هيچ ننگ و نقصی نيست بلکه آن چيزی غلط است که متناسب با طبيعت الهی زن نباشد.»

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که به‌تازگی مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری خود از نیروی کار در پاییز سال ۹۲ را منتشر کرد که بر اساس آن نرخ بیکاری در بین مردان در سه ماهه پاییز ۵/ ۸ و نزد زنان ۳/ ۲۰ درصد بوده است.

همچنین شاخص مشارکت اقتصادی در میان مردان ۶۲/۱  درصد و در بین زنان  ۱۱/۳درصد محاسبه شده است.

این گزارش هم‌چنین نشان می‌د‌هد که پیشتازان بیکاری در پاییز سال ۹۲، زنان گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ساله با ۸ /۴۶ درصد میزان بیکاری بوده‌اند.

در قوانین ایران کار کردن و کسب درآمد توسط زن مشروط است و ممکن است توسط شوهر محدود شود. در ماده ۱۱۱۷قانون مدنی آمده است:«شوهر می‎تواند زن خود را از حرفه يا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی يا حيثيات خود يا زن باشد منع کند.»

اين ماده حق کلی زن برای کار کردن را انکار يا منع نمی‎کند، ولی به شوهر اين حق را می‎دهد که زن را از حرفه يا شغل خاصی منع کند.

در ايران از سويی زنان نسبت به مردان، بيشترين قبولی را دانشگاه‌های کشور دارند اما از سوی ديگر رشته‌های تحصيلی برای آن‌ها محدود است و پس از تحصيل نيز از بازار کار مناسب برخوردار نيستند.

طبق قوانين ايران دو نوع مشکل شغلی برای زنان وجود دارد؛ يکی ممنوعيت برخی از مشاغل به‌دليل منع شرعی و دينی است و ديگری مربوط به زن شاغل شوهردار است که کار آن‌ها بر خلاف مصالح خانوادگی قلمداد می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای با عنوان «سياست‌های اشتغال زنان در جمهوری اسلامی ايران» دارد که در آن شغل اصلی زن «همسری و مادری» عنوان شده است. اين مصوبه در ماده پنج خود بر اساس نگاه دينی و شرعی مشاغل محدودی را برای زنان تعيين کرده و زنان حق ندارند در همه عرصه‌های شغلی فعاليت کنند.