«رادیو زمانه» در پنجمین سالگرد «جنبش سبز» فیلم مستندی در پیوند با این واقعه تاریخ معاصر ایران تهیه‌کرده است. «راهی دیگر» عنوان این مستند کوتاه است که علی اسکندرزاده، مستندساز ساکن هلند، آن را کارگردانی کرده است.

در وضعیت کنونی و با گذشت پنج سال از این رویداد منحصربه‌فرد، پرداختن دوباره به «جنبش سبز» بیشتر با این پرسش همراه می‌شود که این بار می‌خواهیم به کدام زاویه از این رخداد اجتماعی بپردازیم تا گرفتار تکرار نشده باشیم یا دست‌کم به روایتی از آن بپردازیم که کم‌تر مطرح بوده است.

پیش از تهیه ویدیوی «راهی دیگر»، یکی از پرسش‌هایی که برای دست‌اندرکاران رادیو زمانه مطرح شد این بود که از اعتراض‌ها، تظاهرات و خواسته‌هایی که در خردادماه ۱۳۸۸ پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مطرح شدند، اکنون چه بر جامانده است؟

معترضان آن زمان در پی چه بودند و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سالگرد اعتراض‌ها اکنون چگونه فکر می‌کنند؟

در تهیه این فیلم مستند، با وجود تمام محدودیت‌ها و خطرات احتمالی فرصت گفت‌وگو با چند نفر پیش آمد که در ایران زندگی می‌کنند. این افراد از خیل عظیم کسانی بودند که با افکار مختلف در آن زمان، در جریان حرکت‌های اعتراضی شرکت داشتند.

در این مستند کوتاه سعی بر آن بوده که افرادی سخن بگویند که آن روزها در حرکت‌های اعتراضی حاضر بودند و کمتر نام و نشانی در رسانه‌ها از آن‌ها وجود دارد.

برخی تصاویر مربوط به ناآرامی‌های سال ۱۳۸۸ و راهپیمایی بزرگ سکوت در ۲۵ خرداد در این فیلم، برای نخستین بار توسط رادیو زمانه منتشر می‌شوند.

موسیقی و ترانه‌ای که با نام «ندای پیروزی» در این فیلم استفاده شده است، در مرداد سال ۱۳۸۸ در استودیویی خانگی ضبط شده و برای نخستین بار منتشر می‌شود. ترانه‌سرای این اثر بایرام عبادی بوده و این کار را گروه «آراز» اجرا کرده و صدای زنده‌یاد محمد سرو بر روی آن قرار گرفته است. وی ۲ سال پیش در ایران درگذشت.

پس از انتشار مستند راهی دیگر، ویدیوهایی تحت عنوان «روزشمار جنبش سبز» منتشر می‌شوند. همزمان در برنامه‌های رادیو نیز مروری بر «ترانه‌های سبز» خواهیم داشت که در این چند سال خوانده شده‌اند.