حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در یک نشست رسانه‌ای از احتمال همکاری ایران با آمریکا در مقابله با گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در عراق خبر داد.

حسن روحانی: تا امروز از سوی عراق از ما درخواست کمک خاصی نشده است.
حسن روحانی: تا امروز از سوی عراق از ما درخواست کمک خاصی نشده است.

حسن روحانی که در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی سخن می‌گفت، ضمن بیان این‌که «همه کشورها بايد کمک کنند تا با داعش مقابله شود»، گفت: «هرگاه آمريکا عليه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با اين کشور فکر کرد.»

داعش که یک گروه اسلامی سنی است، در روز سه‌شنبه (۲۰خرداد / ۱۰ژوئن)  شهر بزرگ موصل واقع در شمال عراق را تصرف کرد. نیم میلیون نفر از سکنه موصل این شهر را از ترس جان ترک کردند و در پی آن بخش‌های بزرگی از استان‌های نینوا، انبار و صلاح‌الدین تحت کنترل نیروهای داعش قرار گرفت. از آن زمان پیکارجویان این گروه به‌سوی بغداد حرکت کرده‌اند تا حکومت شیعه مرکزی را سرنگون کنند.

حسن روحانی بدون اشاره به خبر اعزام نیروهای گردان «قدس» سپاه پاسداران به عراق، گفت: «جز دولت و ملت عراق کسی عليه داعش وارد عمل نشده است.»

روزنامه آمريکايی «وال‌استريت جورنال» به‌نقل از «منابع امنيتی ايران» نوشته بود دست‌کم سه گردان از نيروهای «قدس»، واحد ويژه سپاه پاسداران، به‌منظور کمک به شهرهای بغداد، نجف و کربلا در برابر حمله پيکارجويان داعش، چهارشنبه (۲۱خرداد / ۱۱ژوئن) از طريق اروميه و لرستان وارد خاک عراق شده‌اند.

این روزنامه همچنین نوشت ايران گفته است اگر پيکارجويان داعش به ۱۰۰کيلومتری مرزهای ايران برسند هدف بمباران نيروی هوايی ايران قرار خواهند گرفت.

نیروهای امنیتی عراق
نیروهای امنیتی عراق

بنا بر اين گزارش، ايران حتی حاضر شده است نيروهای داوطلب خود در سوريه را به عراق اعزام کند.

با این حال حسن روحانی در نشست رسانه‌ای خود گفت: «تا امروز از سوی عراق از ما درخواست کمک خاصی نشده است.» وی در همین حال تأکيد کرد: «ما آمادگی کمک در چارچوب قواعد بين‌المللی داريم و اگر دولت و ملت عراق چنين درخواستی از ما داشته باشند آن را مورد بررسی قرار خواهيم داد.»

رئيس‌جمهوری ایران افزود: «اين‌که آمريکايی‌ها هم چه اقدامی کنند، من از طرح آن‌ها بی‌خبرم اما آن‌چه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است و اگر کمکی از ما بخواهند به آن‌ها کمک می‌کنيم.»

روز جمعه رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی، از پیشنهاد همکاری ایران به آمریکا در رویارویی با افراط گرایان منطقه خبر داد. رویترز نام منبع خود را فاش نکرد، اما نوشت که پیشنهاد ایران از سوی آمریکایی‌ها در دست بررسی است.

ارتش عراق آماده حمله به نیروهای داعش

در عراق بحران ایجاد شده با حمله داعش همچنان ادامه دارد.

نیروهای امنیتی عراق روز شنبه (۲۴خردادماه / ۱۴ژوئن) اعلام کردند که یک منطقه در شمال بغداد که در دست داعش بود را پس گرفته‌اند.

نيروهای عراقی همچنین شهرهای ضلوعيه و اسحاقی در استان صلا‌ح‌‌الدين را بار دیگر تحت کنترل خود درآورده‌اند و در استان ديالی نیز نيروهای پيشمرگ کُرد به ورودی‌های منطقه سعديه در شمال شرق بعقوبه رسيده‌اند.

نیروهای ارتش عراق آماده دستور مقام‌های بالا برای آغاز حمله گسترده خود هستند.
نیروهای ارتش عراق آماده دستور مقام‌های بالا برای آغاز حمله گسترده خود هستند.

يکی از فرماندهان مسئول امنيتی در سامرا، واقع در استان صلا‌ح‌‌الدين، گفت نیروهای تقويتی پليس و ارتش روز جمعه به این شهر واقع در ۱۱۰کيلومتری شمال بغداد آمده‌اند. به‌گفته این فرمانده امنیتی همچنین نیروهای تقویتی نظامی به تکریت نیز اعزام شده‌اند و همه این نیروها آماده دستور مقام‌های بالا برای آغاز حمله گسترده خود هستند.

از سوی دیگر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل قوا در این کشور، در وب‌سایت خود نوشته است که دولت برای مقابله با نیروهای داعش به وی «قدرت نامحدود» داده است.

نوری مالکی چند روز پیش مجلس را فراخواند تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند اما روز پنج‌شنبه به‌دلیل عدم حدنصاب رأی لازم، این درخواست تصویب نشد. تصویب چنین درخواستی به مالکی این مجوز را می‌داد تا از «قدرت لازم» بهره‌مند شود. به‌نظر می‌رسد که نخست‌وزیر عراق از آن‌جا که نتوانسته از طریق پارلمان اقدام کند، از طریق دولت این اقدام را پیش برده است.

نوری مالکی در انتخابات پارلمانی ۳۰ آوریل پیروز شد اما برای ماندن در قدرت نیازمند ائتلاف است.

نخست‌وزیر عراق همچنین همه عراقی‌ها را فراخواند تا در این «جنگ علیه دشمنان» شرکت کنند. وی گفت آنچه که در عراق رخ داده،‌ به‌دلیل کمبود سلاح نبوده بلکه یک «نیرنگ و تبانی» علیه کشور است.