سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۶ فروردین در یک مصاحبه تلویزیونی ادعا کرد حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل که جمهوری اسلامی آن‌را «عملیات وعده صادق» نام گذاشته «با موفقیت کامل، به همه اهدافش رسیده است».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه ۲۵ فروردین / ۱۳ آوریل با ده‌ها موشک کروز، بالستیک و پهپاد از قلمروی ایران به اسرائیل حمله کرد. از عراق و سوریه و جنوب لبنان و یمن نیز به سمت اسرائیل شلیک شد. سپاه در نخستین بیانیه نوشت که حمله در پاسخ به حمله اسرائیل به سرکنسولگری ایران در دمشق و زیر نظر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی رخ داده است.

بر مبنای گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد باقری گفت: «این عملیات با موفقیت کامل از شب گذشته تا امروز صبح انجام شد و به همه اهدافش نائل شد.»

او ضمن اشاره به این‌که عملیات توسط سپاه پاسداران انجام شد، اما ارتش جمهوری اسلامی و واحدهای پدافندی ارتش هم «در هم‌افزایی با سپاه» در این حمله حضور داشتند ادعا کرد: «در این عملیات هم مرکز اطلاعاتی بزرگی که اطلاعات لازم را برای این جنایت برای صهیونیست‌ها در ارتفاعات جبل الشیخ تامین می‌کرد هدف قرار گرفت و هم پایگاه هوایی نواتیم که حمله به کنسولگری ایران از آنجا صورت گرفته بود هدف قرار گرفت که هردو تا حد قابل‌توجهی مورد انهدام قرار گرفتند و از کار افتادند.»

سرلشکر محمد باقری با تأیید استفاده از «تعداد قابل‌توجهی هم پهپاد موشک‌های کروز و بالستیک» مدعی شد: گنبد آهنین و سپر دفاعی موشکی صهیونیستی نتوانست مقابله قابل‌توجهی با آن داشته باشد و عملیات به اهداف خود نائل شد.

باوجود ادعای رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران درباره «انهدام و از کار افتادن» پایگاه هوایی نواتیم و یک مرکز اطلاعاتی اسرائیل در جبل الشیخ، منابع اسرائیلی این ادعا را رد می‌کنند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که این پایگاه «خسارت محدودی» دیده است و روز یکشنبه در ایکس/توییتر یک ویدیوی منتسب به صبح امروز را منتشر کرد و گفت که پایگاه نواتیم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در ادامه تأیید کرد: «این عملیات منتج به نتیجه کامل است، از نظر ما خاتمه یافته است و قصدی بر ادامه عملیات وجود ندارد اما چنانچه رژیم صهیونیستی اقدامی علیه جمهوری اسلامی چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در کشور سوریه و جای دیگری انجام دهد، عملیات بزرگتری انجام خواهد شد.»

او همچنین با اشاره به حمایت ایالات متحده آمریکا از اسرائیل، آمریکا را تهدید کرد و گفت: «‌ما این پیام را از طریق سفارت سوییس به آمریکا منتقل کردیم که چنانچه آمریکا در اقدامات تجازوکارانه صهیونیست‌ها بخواهد همکاری کند یا با امکاناتی که در منطقه دارد مشارکتی داشته باشد و این اطلاعات برای ما قطعی شود،‌ پایگاه‌ها و نفرات آمریکا در منطقه امنیت نخواهند داشت و ما او را مانند متجاوز می‌بینیم و با او هم برخورد لازم را خواهیم داشت.»

علاوه بر باقری، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران هم روز یکشنبه اعلام کرد جمهوری اسلامی به اهداف خود از حمله تلافی‌جویانه پهپادی و موشکی به اسرائیل رسیده است. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از او نوشت: «عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار ما انجام شد».

حسین سلامی در این مصاحبه گفت:‌ «تا این لحظه اطلاعات ما روی تمام اصابت‌ها کامل نیست، اما آن بخش از اصابت‌هایی که گزارش‌های دقیق، مستند و میدانی داریم نشان دهنده آن است که که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار اتفاق افتاده است.» او با اشاره ضمنی به احتمال واکنش اسرائیل افزود: اسرائیل « از رفتار‌های گذشته دست بردارد و از این حرکت عبرت بگیرد اگر رژیم صهیونیستی هر واکنشی نشان دهد مطمئنا واکنش ما بر اساس این تجربه جدیدی که از توانایی‌های آن‌ها بدست آورده ایم، بسیار سخت‌تر خواهد بود».

فرمانده کل سپاه در بخشی از این مصاحبه که در رسانه‌های حکومتی برجسته شده است، حمله ایران را سرآغاز یک «معادله جدید» خواند و گفت: «با این عملیات معادله جدیدی رقم خورده است و آن معادله جدید این است که از این به بعد رژیم صهیونیستی در هر نقطه‌ای به منافع و دارایی‌های ما و شخصیت‌های ما و به شهروندان ما حمله کند ما از مبدا جمهوری اسلامی ایران او را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد و عملیات وعده صادق نمونه برجسته و کاملا واضحی از این معادله جدید است.»

علاوه بر مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی، رئيس جمهوری ایران (عضو هیئت مرگ در کشتار تابستان ۶۷) هم یکشنبه در پیامی حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل را «صفحه جدیدی از تاریخ اقتدار ایران» و اقدامی برای «احیای صلح و امنیت و ثبات در منطقه» خواند و اسرائیل را تهدید کرد: «هرگونه ماجراجویی جدید علیه منافع ملت ایران با پاسخ سنگین‌تر و پشیمان‌کننده جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد».

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادعا می‌کنند حملات آنها با موفقیت همراه بوده است. از جمله خبرگزاری فارس که بر دو مطلب این تیترها را نوشت: «خبر خوب | تسلیم گنبد آهنین اسرائیل در باران موشکی ایران» و «پشیمانی آمریکا از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران». طبق گزارش‌ها اسرائیل از سامانه گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های برد کوتاه و متوسط استفاده می‌کند و عمده موشک‌های دوربرد سپاه را با سامانه پیکان (the Arrow system) رهگیری کرد که مخصوص مقابله با این مدل موشک‌ها طراحی شده است.

روزنامه شرق هم فهرستی از پهپادها و موشک‌های به‌کار گرفته‌شده در این حمله را منتشر کرد.

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در واکنش به حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل: «فقر دامنگیر مردمی می‌شود که در همین شرایط هم گرفتار تامین حداقل‌های زندگی هستند

شورای هماهنگی تشکل‌ها صنفی معلمان در واکنش به حمله تلافی‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل نوشته است که «حکومت حاکم بر ایران با فرستادن ده‌ها فروند پهپاد و موشک به اسرائیل حمله‌ای را آغاز کرده که حتی اگر به همین یک شب ختم شود در نهایت قربانیان آن زنان، کودکان و فرودستانی خواهند بود که به سفره آن تعرض شده و از سفره آنان اسباب این موشک‌پرانی‌ها تامین می‌شود.» این شورا هم‌چنین در ادامه گفته است که «در جنگی تمام‌عیار هم بدیهی است که منافع هیچ یک از دو ملت گرفتار حکومت‌های مذهبی و فاشیست تامین نخواهد شد و آوارگی و فقر دامنگیر مردمی می‌شود که در همین شرایط هم گرفتار تامین حداقل‌های زندگی هستند.» تهران بامداد ۲۶ فروردین صدها پهپاد و موشک از عراق و سوریه و جنوب لبنان و یمن به سمت اسرائیل شلیک کرد اما قسمت اعظم شلیک‌ها از داخل خود خاک ایران بود.

کاپیتان پیشین تیم فوتبال ساحلی ایران: هزینه جنگ قدرت بزرگان را مردم بی‌دفاع می‌دهند

محمد احمدزاده، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ساحلی ایران، در واکنش به حمله‌ی پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، در استوری اینستاگرامی خود نوشت: «جنگ برای اثبات قدرت بزرگان به یکدیگر است و بهایش را مردم بی‌دفاع به مراتب بیشتر از گرانی دلار پرداخت می‌کنند.» احمدزاده، با استفاده از هشتگ «مردم بی‌گناه» همچنین نوشته: «با واژه جنگ شوخی نکنید، جنگ پدر را می‌گیرد، خانه را می‌گیرد، فرزند بی‌گناه را می‌کشد، مادر را داغدار می‌کند. خواهری که سرباز دارد را بی قرار می‌کند. جنگ نباید اتفاق بیفتد، جنگ مرگی در پی دارد که سالها داغ بر سینه یادگار می‌گذارد. کاش جنگ رخ ندهد، در هیچ نقطه‌ای و خاکی.» محمد احمدزاده پیشتر کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران بود که به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در جریان مسابقات جام بین‌قاره‌ای در امارات، دیگر به تیم ملی دعوت نشد. بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران پس از گلزنی و قهرمانی در این رقابت‌ها شادی نمی‌کردند و سرود جمهوری اسلامی را هم نخواندند.

اسرائیل، اردن و عراق حریم هوایی خود را بازگشایی کردند

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، سازمان فرودگاه‌های اسرائیل صبح یکشنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد که حریم هوایی این کشور از ساعت ۷:۳۰ صبح (۴:۳۰ به وقت گرینویچ) بازگشایی شده است.
سفارت آمریکا در قدس (اورشلیم) نیز اعلام کرد که شرایط «آماده‌باش برای پناه گرفتن» کارمندان دولت آمریکا و خانواده‌های آنها رفع شده است و «خطر پهپاد یا موشک از بین رفته است» اما به شهروندان آمریکایی یادآوری کرد که «همچنان به احتیاط و آگاهی شخصی امنیتی نیاز است به این خاطر که رخدادهای امنیتی معمولا بدون هشدار رخ می‌دهند.»
تلویزیون دولتی اردن به نقل از مقامات هوانوردی گفته است که اردن نیز حریم هوایی خود را پس از بسته شدن آن در اواخر شب گذشته به دلیل تجاوز ایران به حریم هوایی این کشور، اکنون بازگشایی کرده است.
مقام هوانوردی عراق همچنین گفت خطرات امنیتی اکنون برطرف شده و حریم هوایی کشور دوباره باز شده است.

واکنش‌ها در اسرائیل

ارتش اسرائیل ساعاتی پس از حمله، در جمع‌بندی نخستین موج پرتابه‌های جمهوری اسلامی به اسرائیل، اعلام کرد بیش ۹۹ درصد از ۳۰۰ «تهدید از انواع مختلف شامل بر موشک‌های بالستیک، پهپاد و موشک‌های کروز» را که به‌سمت اسرائیل روانه شده بودند رهگیری کرده است. سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «ما توانستیم ۹۹درصد آنها را در مسیر اسرائیل رهگیری کنیم. این یک موفقیت استراتژیک بسیار مهم برای ماست».

او همچنین اعلام کرد: «از ۱۷۰ پهپاد ارسالی ایران، هیچ‌کدامشان نتوانستند به خاک اسرائیل وارد شوند، همان‌طور که نیروهای هوایی ما و هم‌پیمانان ما عمده آنها را رهگیری کردند. از بیش از ۳۰ موشک کروز ارسالی ایران – هیچ‌کدامشان به قلمرو اسرائیل وارد نشدند. هواپیماهای جنگی ما ۲۵تای آن‌ها را خارج از مرزهایمان سرنگون کردند. از بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک، تعداد خیلی معدودی از مرز اسرائیل رد شدند و عمده آنها رهگیری شدند. این تعداد محدود موشک به پایگاه نیروی هوایی نواتیم رسید و خسارات معدودی بر جای گذاشت».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم در یک توییت به زبان عبری نوشت: «مانع‌شان شدیم. [حمله‌شان را] دفع کردیم. همراه همدیگر پیروز خواهیم شد».

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در سخنان تندی ایران را «کشور ترور» خواند و گفت: «حمله ایران به همراه شرکای ما، آمریکایی‌ها و دیگران به تاثیرگذارترین شکل مسدود شد… تمام جهان امروز دید که ایران کیست – کشور ترور». او همچنین گفت:‌ «خسارت بسیار کمی وارد شده است».

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل دفاع نظامی در برابر رگبار موشک‌ها و پهپادهای ایران را ستود و خواستار واکنش «کوبنده» به ایران شد. او در ایکس/توییتر نوشت: «دفاع چشمگیر تاکنون – اکنون ما به یک حمله کوبنده نیاز داریم.»

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائيل هم اعلام کرد اسرائیل پس از حمله ایران همچنان در «موقعیت جنگی» است.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل هم به مردم اسرائیل برای دفاع از خود تبریک گفت.

همزمان موساد بیانیه ای از طریق دفتر نخست وزیر اسرائیل درباره مذاکرات آتش‌بس غزه صادر کرد و مدعی شد که حماس پیشنهاد میانجیگران را رد کرده است. در این بیانیه آمده است: «اسرائیل به تلاش خود برای تحقق اهداف جنگ با حماس با تمام قوا ادامه خواهد داد».

ادامه واکنش‌ها در آمریکا

در حالی که رئيس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می‌گوید به ایالات متحده برای ادامه پشتیبانی از اسرائیل پیام هشدار و تهدید حمله به پایگاه‌هایش فرستاده است، وبسایت خبری آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید گزارش داده است که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که آمریکا از حمله متقابل اسرائیل علیه ایران حمایت نمی‌کند.

بر اساس گزارش آکسیوس بایدن همچنین به نتانیاهو گفته است که اقدامات دفاعی مشترک اسرائیل، آمریکا و سایر کشورها در منطقه به خنثی‌سازی حمله ایران منجر شده است.

به گفته مقام ارشد کاخ سفید که در گزارش آکسیوس نامی از او برده نشد، بایدن به نتانیاهو گفت: «یک برد نصیبت شد، به این برد راضی باش.»

به گفته مقام آمریکایی، وقتی بایدن به نتانیاهو گفت که آمریکا در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نمی‌کند و از چنین عملیاتی نیز حمایت نمی‌کند، نخست‌وزیر اسرائیل گفته که متوجه است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده ساعاتی ساعاتی بعد از حمله، در بیانیه‌ای پرتاب موشک از سوی ایران را به‌شدت محکوم کرد. او افزود:‌ ایالات متحده «به دنبال تشدید تنش نیست» اما «حمایت» از دفاع اسرائیل و دفاع از پرسنل آمریکایی ادامه خواهد داد. او گفت: «من در ساعات و روزهای آینده با متحدان و شرکا در منطقه و سراسر جهان رایزنی خواهم کرد.»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نیز در سخنان مشابهی تأکید کرد که آمریکا به‌دنبال درگیری با ایران نیست. او گفت: «ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم، اما از اقدام برای محافظت از نیروهای خود و حمایت از دفاع از اسرائیل دریغ نخواهیم کرد.» این مقام ارشد نظامی تأیید کرد که نیروهای آمریکایی به رهگیری ده‌ها پهپاد و موشک ایرانی که از ایران، عراق، سوریه و یمن علیه اسرائیل شلیک شده بودند، کمک کردند. لوید آستین حمله ایران را که در تلافی حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق بود، محکوم کرد و آن را «بی پروا و بی سابقه» خواند.

ادامه واکنش‌های بین‌المللی

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه حملات بی‌سابقه ایران علیه اسرائیل را شدیدا محکوم کرد.

او در توییتی نوشت که این حملات تهدیدی در جهت ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است. مکرون گفت:

«من همبستگی خودم را با مردم اسرائیل و تعهد فرانسه به امنیت اسرائیل، شرکای ما و ثبات منطقه را اعلام می‌کنم.»

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین تصریح کرد که فرانسه با شرکای خود در حال تلاش برای تنش‌زدایی است و خواستار پرهیز و خودداری شد.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در توییتی گفت که دولت این کشور همواره با هر خشونتی که «زندگی و رفاه شهروندان بی‌گناه» را تهدید کند، مخالف است و در همین راستا حملات ایران را نیز محکوم می‌کند.
سانچز نوشت: «ما باید از تاریخ یاد بگیریم و از طریق ابزارهای دیپلماتیک راهی برای حل و فصل تنش‌ها پیدا کنیم و به هر قیمتی از تنش‌های بیشتر خودداری کنیم.»

جورجا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا در شبکه اجتماعی ایکس مثل سایر رهبران اروپایی حمله ایران را محکوم کرد و نوشت:
«ما نگرانی عمیق خود را در خصوص بی‌ثباتی بیشتر در منطقه اعلام می‌کنیم و برای اجتناب از چنین وضعیتی تلاش می‌کنیم.»
آنتونیو تایانی وزیر امور خارجه ایتالیا هم ابراز امیدواری کرد که دولت اسرائیل خودداری نشان دهد. او در گفتگو با یک شبکه رادیویی گفت: «امیدوارم دولت اسرائیل رویکردی محتاطانه در پیش بگیرد. امیدوارم که علیه این حمله تلافی‌جویانه حمله تلافی‌جویانه دیگری رخ ندهد.»
ایتالیا قرار است میزبان دیدار ویدیویی گروه هفت باشد که قرار است درباره موضوع حمله ایران امروز بعد از ظهر برگزار شود.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای که در واکنش به حملات تلافی جویانه ایران به اسرائیل منتشر کرد، از همه طرف‌ها خواسته است تا «آرامش و خویشتن داری» به خرج دهند.

در بیانیه سخنگوی این وزارتخانه آمده است «وضعیت جاری آخرین سرریز درگیری غزه است و درگیری باید اکنون پایان یابد.» وزارت خارجه چین ضمن اظهار «نگرانی عمیق» از تنش‌ها خواستار اجرای قطعنامه ۲۵ مارس سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه شد.

استرالیا حمله ایران را محکوم کرد. آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا در بیانیه ای گفت: «ایران درخواست ما و بسیاری دیگر را برای ادامه این حملات بی پروا نادیده گرفته است. این تشدید یک تهدید جدی برای امنیت اسرائیل و کل منطقه است.»

سوئد هم حمله ایران به اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در پستی در ایکس/توییتر نوشت: «این [حمله] عواقب بسیار جدی برای وضعیت امنیتی منطقه‌ای رو به وخامت دارد.» و افزود سوئد وضعیت را از نزدیک دنبال می کند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم ایران را محکوم کرد و خواستار خویشتنداری شد.


اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ضمن محکوم کردن حمله ایران همه طرف‌ها را به خودداری از تشدید بیشتر تنش فراخواند و از ایران و گروه‌های نیابتی‌اش خواست حملات خود را متوقف کنند.

وزیر خارجه ژاپن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد می گوید حمله ایران وضعیت منطقه را «وخیم‌تر» می‌کند. در این بیانیه آمده است: «این حمله، حمله‌ای است که وضعیت کنونی خاورمیانه را بدتر می کند. ما عمیقا نگرانیم و به‌شدت این نوع تشدید تنش‌ها را محکوم می‌کنیم.»

برزیل هم خواستار «حداکثر خویشتنداری» شد. وزارت خارجه برزیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اخبار حمله ایران به اسرائيل را دنبال می‌کند و خاطرنشان کرد که برزیل از آغاز جنگ غزه به جامعه بین المللی هشدار داده است که درگیری ممکن است در سراسر منطقه گسترش یابد. برزیل از همه طرف‌های درگیر خواست حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از جامعه بین‌المللی خواست تا تلاش‌ها را برای جلوگیری از تشدید تنش بسیج کند.

در عین‌حال گروه حماس هم در تلگرام حمله ایران به اسرائيل را «حق طبیعی» خواند و نوشت: «عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک حق طبیعی و پاسخی شایسته به جنایت هدف قرار دادن کنسولگری در دمشق است».

وزارت خارجه طالبان هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل «خلاف تمامی موازین دیپلوماتیک و قوانین بین‌المللی» کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد و حمله‌ی تلافی‌جویانه‌ی جمهوری اسلامی را «اقدامات دفاعی مشروع» خواند. طالبان همچنین «از همه‌ی کشورهای تأثیرگذار منطقه و جهان» خواستند تلاش‌هایشان برای «توقف جنایات رژیم صهیونیستی» را تسریع بخشند.

رهبران گروه۷ قرار است در تماس ویدیویی درباره حمله ایران صحبت کنند. طبق گزارش رویترز منابعی در دفتر نخست‌وزیری ایتالیا به رویترز گفتند که ایتالیا یک نشست ویدیویی با رهبران گروه هفت برای بحث در مورد حمله ایران به اسرائیل برگزار می‌کند. این تماس در اوایل بعدازظهر به وقت اروپا برگزار خواهد شد. ایتالیا در حال حاضر ریاست دوره ای جی۷ را بر عهده دارد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم پیشتر گفته بود که قصد دارد نشست گروه۷ را «برای هماهنگ کردن پاسخ دیپلماتیک واحد به حمله گستاخانه ایران» تشکیل دهد.

این گزارش با اطلاعات جدید به‌روز شده است.