سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه تازه‌ای اعلام کرد نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین و نظامیان و شبه‌نظامیان اوکراینی دست به جنایات جنگی زده و روسیه نیز در تعارضات اوکراین دخالت کرده است.

نیروهای نظامی اوکراین در حال ترک شرق این کشور پس از آتش‌بس
نیروهای نظامی اوکراین در حال ترک شرق این کشور پس از آتش‌بس

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان سازمان عفو بین‌الملل پیش از اجرای آتش‌بس روز جمعه در اوکراین حاضر بوده و این گزارش را بر اساس شواهد به‌دست آمده منتشر کرده‌اند.

سلیل شتی، دبیرکل عفو بین‌الملل در این بیانیه که روز یکشنبه ششم سپتامبر در کی‌یف منتشر شد، آورده است: «همه طرف‌های درگير در بحران اوکراين نشان داده‌اند که نسبت به زندگی شهروندان غیرنظامی بی‌اعتنا و در قبال تعهدات بین‌المللی خود آشکارا بی‌توجه بوده‌اند.»

در این بیانیه تأکید شده است که نیروهای جدایی‌طلب شرق اوکراین شکنجه و قتل مرتکب شده‌اند و ارتش اوکراین نیز دست به بمباران‌های کور زده و گردان‌های داوطلب در کنار ارتش، نیروهای مخالف را مورد ضرب و شتم قرار داده‌ و آدم‌ربایی کرده‌اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر از دولت اوکراین خواسته است تا پرونده‌ای را در پیوند با نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه از سوی نیروهای این کشور باز کند و مسئولان جنایات جنگی را به‌دست عدالت بسپارد.

سلیل شتی در بیانیه افزوده است: «در صورت عدم تحقیق عمیق و مستقل در این‌باره، این خطر واقعی وجود دارد که اوکراینی‌ها برای نسل‌ها آثار زخم‌های این جنگ را حفظ کنند.»

عفو بين‌الملل همچنین تصاويری ماهواره‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد روسيه تسليحات و مهمات به اوکراين می‌فرستد. در بیانیه آمده است: «[این تصاویر] به روشنی نشان می‌دهند روسیه در این بحران دخالت دارد، به‌ویژه دخالت مستقیم با حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین.»

به‌گفته عفو بین‌الملل، روسیه باید هجوم ارسال سلاح و دیگر منابع به شورشیانی که دست به «نقض فاحش حقوق بشر» می‌زنند را متوقف کند.

سلیل شتی گفته است: «این تصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات جمع‌آوری شده از سربازان دستگیرشده روسی در داخل اوکراین و گفته‌های شاهدان عینی نشان می‌دهند که سربازان و خودروهای نظامی روسیه، از مرز گذشته‌اند و شکی باقی نمی‌گذارند که موضوع به درگیری‌های مسلحانه بین‌المللی مربوط است.»

کشورهای غربی روسیه را متهم می‌سازند که به جدایی‌طلبان شرق اوکراین کمک نظامی ارسال می‌کند اما روسیه این اتهام را رد می‌کند.

پس از گفت‌وگوهای مقدماتی در مینسک، از ساعت ۱۸ (به وقت اروپای مرکزی) روز جمعه پنجم سپتامبر آتش‌بس در اوکراین برقرار شد.

جنگ در شرق اوکراین به گفته کمیساریای عالی کمک به آوارگان سازمان ملل، بیش از یک میلیون نفر را در به در کرده است. به گفته این کمیساریا، نزدیک به ۸۱۴هزار نفر از این آوارگان به روسیه گریخته‌اند و ۲۶۰هزار نفر دیگر به مناطق مجاور کانون درگیری از جمله بلاروس، مولداوی یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا پناه برده‌اند.

بنا بر آخرین آمار سازمان ملل، در درگیری‌ طرفین در شرق اوکراین از شش ماه پیش تاکنون، بیش از دو هزار و ۶۰۰نفر جان خود را از دست داده‌اند.