علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بامداد روز دوشنبه ۱۷ شهريور / ۸ سپتامبر در يکی از بيمارستان‌های دولتی تهران تحت عمل جراحی «پروستات» قرار گرفت. رسانه‌های ایران نوشته‌اند این عمل جراحی با موفقیت انجام شده است.

رئيس تيم پزشکی رهبر جمهوری اسلامی گفت عمل جراحی آیت‌الله خامنه‌ای بدون بی‌هوشی و با بی‌حسی موضعی انجام شد.
رئيس تيم پزشکی رهبر جمهوری اسلامی گفت عمل جراحی آیت‌الله خامنه‌ای بدون بی‌هوشی و با بی‌حسی موضعی انجام شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله علی خامنه‌ای در آستانه‌ رفتن به بيمارستان برای انجام عمل جراحی، گفت: «من يک عمل جراحی دارم و اکنون عازم بيمارستان هستم. البته جای نگرانی نيست. اين به معنای آن نيست که مردم دعا نکنند ليکن انشاءالله جای نگرانی نيست و يک عمل خيلی معمولی و عادی است.»

رسانه‌های ایران عمل جراحی خامنه‌ای را «به دليل عارضه پروستات» اعلام کرده‌اند و نوشته‌اند اين عمل با موفقيت به پايان رسيد.

علیرضا مرندی، رئيس تيم پزشکی رهبر جمهوری اسلامی پس از عمل جراحی وضعيت آیت‌الله خامنه‌ای را «کاملا خوب و طبيعی» عنوان کرد و افزود: «اين عمل جراحی بدون بی‌هوشی و با بی‌حسی موضعی انجام شد و وضعيت عمومی رهبر انقلاب اسلامی کاملا خوب و طبيعی  است.»

به‌گفته وی «عمل پروستات برای افراد در محدوده سنی سالمندی و حتی ميان‌سالی، عمل رايجی است که در اغلب موارد نياز به برداشتن پروستات به‌وجود می‌آيد.»

علیرضا مرندی اعلام کرد این عارضه مدتی بود که در آیت‌الله خامنه‌ای ايجاد شده بود و نظر پزشکان اين بود که اکنون زمان مناسبی برای عمل است.

وی افزود عمل جراحی رهبر جمهوری اسلامی در «کمتر از نیم ساعت و با بی‌حسی موضعی» انجام شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پس از عمل جراحی آیت‌الله خامنه‌ای، در بیمارستان با وی ملاقات کرد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پس از عمل جراحی آیت‌الله خامنه‌ای، در بیمارستان با وی ملاقات کرد.

رئيس تيم پزشکی آیت‌الله خامنه‌ای در مورد زمان ترخیص وی از بیمارستان گفت همچون مراقبت‌های بعد از اين عمل برای همه بيماران، رهبر جمهوری اسلامی نیز سه تا پنج روز در بيمارستان می‌ماند و پس از ترخیص، دوره نقاهت باید سپری شود و بايد به مدت چند هفته فشار کاری، کم و برخی کارها نيز حذف شوند.

محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای به خبرگزاری «تسنیم» گفته که آیت‌الله خامنه‌ای بین ۴ تا ۶ روز دیگر به منزل شخصی خود باز می‌گردد.

پیش از این خبرها و شایعاتی در پیوند با وضعيت جسمی آيت‌الله خامنه‌ای در رسانه‌های جهان منتشر شده بود که درستی آن‌ها روشن نیست و برخی از این شایعات نیز درست نبوده‌اند. از جمله این گمانه‌زنی‌ها گزارش روزنامه گاردین به‌قلم رابرت تيت، خبرنگار این روزنامه در تهران بود که گفته بود وی مبتلا به «سرطان پروستات» يا «سرطان غدد لنفاوی» است.

یک سال پیش نیز حسین رستمی، سردبیر سایت عماریون و از چهره‌های اصولگرا که در دیدارهای رهبر جمهوری اسلامی حضور دارد، در صفحه فیس‌بوک خود خواستار دعا برای فردی شد که به‌رغم تکذیب بعدی وی، گفته می‌شد آیت‌الله خامنه‌ای است. او سپس در پستی دیگر با انتشار عکسی از علی خامنه‌ای نوشت: «تن‌ات به ناز طبیبان نیازمند مباد».

يک بار نيز در دی‌ماه سال ۱۳۸۵ شايعاتی مبنی بر این‌که آيت‌الله خامنه‌ای در گذشته است در سايت‌های اينترنتی غربی منتشر شد. این خبر چنان بازتاب یافت که محمدعلی حسينی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ايران در نشست خبری خود آن را تکذيب کرد.

علی خامنه‌ای ۷۵ سال سن دارد و پس از مرگ آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران در سال ۱۳۶۸، به‌عنوان دومین ولی فقیه به رهبری جمهوری اسلامی رسید.

وی در سال‌های نخست انقلاب بر اثر انفجار بمب در مسجد ابوذر تهران مجروح شد و دست راست‌اش از کار افتاد.