پروژه صادرات گاز ایران به عراق به دلیل تسلط گروه «دولت اسلامی» (داعش)، در بخش‌‌های وسیعی از عراق به تعویق افتاده است.

baiji-oil-refinery
احداث خط لوله گاز ایران به عراق به دلیل تسلط داعش متوقف شده است

پیش از این قرار بود با تکمیل خط لوله صادرات گاز در ایران عملیات صادرات گاز به عراق برای مدت ۱۰ سال، از اوایل سال آینده آغازشود.

کار احداث این خط لوله در ایران که از چارمله در استان ایلام شروع می شود و در نفت‌شهر (مرز ایران و عراق) به پایان می‌رسد حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

بر اساس این برنامه، ایران می‌بایست در سه سال اول ۴ تا ۷ میلیون مترمکعب در روز، در دو سال بعد حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در روز و بعد از آن روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر ‌کند.

با این‌حال بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرد به دلیل ناآرامی‌های داخلی و تسلط گروه «دولت اسلامی» بر بخش‌های وسیعی در عراق این برنامه به تعویق افتاده است.

با سربرآوردن گروه داعش، میزان صادرات نفت عراق نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

ایران و سقوط جهانی قیمت نفت

سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی به زیر یکصد دلار نگرانی‌هایی در کشورهای تولید کننده نفت به وجود آورده است.

Bijan Namdar Zanganeh
وزیر نفت ایران می‌گوید اوپک اجلاس اضطراری برای کاهش قیمت نفت نخواهد داشت

با این‌حال به گفته وزیر نفت ایران، سازمان اوپک در حال حاضر ضرورتی برای برگزاری جلسه اضطراری نمی‌بیند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نامدار زنگنه گفت ایران به دلیل محدودیتی که دارد نمی‌تواند درخواست برگزاری جلسه اضطراری کند، اما سایر کشورها زودتر از ایران پیشنهاد خود را به اوپک ارائه خواهند داد.

وزیر نفت ایران با ابراز نارضایتی از پایین آمدن قیمت نفت گفت نمی‌توان از حالا مشخص کرد که آیا اوپک برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت دارد یا خیر و باید به انتظار نشست این سازمان در ماه‌های آینده ماند.

قیمت‌ نفت در بازارهای جهان از روز دوشنبه ۸ سپتامبر به زیر یک صد دلار سقوط کرد و به حدود ۹۹ دلار و ۹۵ سنت رسید. این پایین ترین قیمت نفت طی ۱۴ ماه گذشته بوده است.

کاهش قیمت جهانی نفت به دنبال کاهش واردات نفت خام توسط چین، ظرف یک ماه گذشته صورت می‌گیرد. رشد آرام اقتصادی و همچنین تولید فراوان نفت باعث شده است تا تقاضا برای خرید آن به طور کلی در بازارهای جهانی کاهش یابد. به این ترتیب از ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی که قیمت نفت به ۱۱۵ دلار برای هر بشکه رسید، سقوط آن آغاز شد.