القاعده شاخه شبه‌جزیره عربستان با انتشار یک نوار صوتی می‌گويد کشتار شارلی ابدو توسط آنها و برای نشان دادن محدوديت‌های آزادی مطبوعات فرانسه بوده است.

Paris-Terror4
سعيد کواشی یکی از دو مهاجم به دفتر شارلی ابدو ادعا کرده بود که در يمن آموزش ديده و توسط القاعده تأمين مالی شده است

به گزارش شبکه خبری الجزيره،‌ شاخه‌ القاعده‌ يمن مسئوليت حمله‌ مرگبار به مجله‌ فکاهی شارلی ابدو را پذيرفته و گفته که اين تيراندازی عملياتی برای آموختن محدوديت‌های آزادی بيان در فرانسه بوده است.

در حمله روز چهارشنبه به دفتر مجله هفتگی «شارلی ابدو» ۱۲ نفر، از جمله چهار کاریکاتوریست نامدار فرانسه، شارب، کابو، ویلنوسکی و تینوس، کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.

دو روز بعد دو مظنون این حادثه، سعید و شریف کواشی طی تعقیب و گریز با پلیس و در جریان یک گروگانگیری که به مرگ چهار تن دیگر نیز انجامید، کشته شدند.

اکنون ابو حارث ال نظری، عضو ارشد القاعده در شبه جزيره عربستان (AQAP)، در اواخر روز جمعه ۱۰ ژانویه اين ادعا را به شکل صوتی در اينترنت منتشر کرد.

ال نظری در اين نوار صوتی ضبط شده می‌گويد: «برخی از فرانسويان با پيامبران مؤدب نبودند و همين دليل اندک بودن تعداد مؤمنان در فرانسه بود. کسانی که خدا و پيامبران را دوست داشتند و به شهادت عشق می‌ورزيدند، به سوی آنها رفتند و به آنها آموختند که چگونه با پيامبران مودب رفتار کنند و هم‌چنين بر آن شدند تا محدوديت‌ها و مرزهای آزادی بيان را به آنها بياموزند.»

او هم چنين هشدار داد که فرانسوی‌ها از امنيت برخوردار نخواهند شد، مگر از آنچه او «جنگ عليه اسلام» خوانده دست بردارند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه از این حمله به‌ عنوان یک اقدام تروریستی یاد کرده و در فرانسه عزای عمومی اعلام کرده بود.

انتشار این اخبار در حالی صورت می‌گیرد که سعيد کواشی، يکی از مهاجمان، ادعا کرده بود که در يمن آموزش ديده و توسط القاعده تأمين مالی شده است.

بیشتر بخوانید: گروگان‌گیری‌های پاریس با کشته شدن عاملان آن و چند گروگان پایان یافت

همزمان مقامات امنيتی يمن اعلام کرده‌اند سعيد کواشی در سال ۲۰۱۱ به همراه القاعده در يمن در حال جنگ بوده و در همان سال نيز از يمن اخراج شده است.

در صورت تأیید ادعای القاعده یمن، اين اولين‌بار است که القاعده شبه‌ جزیره عربستان عمليات خود را بعد از دست‌کم دو تلاش نافرجام، با موفقيت به انجام رسانده است.

پيش از اين القاعده شاخه شبه‌ جزيره عربستان، در سال ۲۰۰۹ تلاش کرده بود تا يک هواپيمای مسافربری آمريکايی را در فرودگاه شهر ديترويد منفجر کند که در اين حادثه مواد منفجره عمل نکرد. يک‌سال بعد اين گروه تصميم داشت تا بسته بمبی را به آمريکا بفرست که اين عمليات نيز خنثی شد.

تعقیب و گریز ادامه دارد

پليس فرانسه هنوز به دنبال دستگیری حيات بومدين، مظنون به همکاری در گروگانگيری فروشگاه کوشر و قتل پليس زن در روز پنج‌شنبه است.

به گفته‌ پليس، بومدين «مسلح و خطرناک» و همدست آمدی کوليبالی است که گروگانگير فروشگاه يهودی کوشر بود و کشته شد.

برنارد کازنُو، وزير کشور فرانسه گفته است: «دولت پس از نشست امروز صدها نيروی ديگر به هزاران نيروی انتظامی و امنيتی قبلی نيز اضافه خواهد کرد.»

در پی درگیری‌های اخیر در پاریس و کشته‌شدن نزدیک به ۱۸ نفر، قرار است فردا در فرانسه «تظاهرات وحدت» برگزار شود.