افزايش شديد گرد و غبار در استان‌های خوزستان، آذربايجان غربی و ايلام، شماری از مدارس اين استان‌ها را در غرب ايران به تعطيلی کشاند.

گزارش‌ها از افزايش  ۶۷ برابری آلايندگی در ماهشهر و ۵۴ برابری در اهواز خبر می‌دهد
گزارش‌ها از افزايش ۶۷ برابری آلايندگی در ماهشهر و ۵۴ برابری در اهواز خبر می‌دهد

به گزارش واحد مرکزی خبر، استانداری خوزستان اعلام کرده که به علت پديده گرد و خاک، مدارس تمامی مقاطع تحصيلی و دانشگاه‌ها در شهرهای اهواز، کارون، باوی، حميديه، دشت‌آزادگان، هويزه، بندر ماهشهر، شوش، آبادان و خرمشهر روز دوشنبه تعطيل است.

گزارش‌ها از افزايش  ۶۷ برابری آلايندگی در ماهشهر و ۵۴ برابری در اهواز خبر می‌دهد. به گفته کورش بهادری، مديرکل هواشناسی خوزستان، تندباد شديد و گرد و خاک تا پايان هفته ادامه خواهد داشت.

بيشتر بخوانيد: هوای اهواز غيرقابل تنفس شد

همچنين روابط عمومی آموزش و پرورش آذربايجان غربی اعلام کرده که به علت وجود ريزگردها و غبارآلود بودن هوا، مدارس ابتدايی شهری و روستايی شهرستان‌های بوکان، مياندوآب، پيرانشهر و نواحی يک و دو اروميه و همچنين تمامی مقاطع تحصيلی شهرستان مهاباد امروز دوشنبه در نوبت صبح تعطيل است.

مدارس ابتدايی و پيش‌دبستانی در استان ايلام نيز به دلايل مشابه امروز دوشنبه تعطيل اعلام شده است.

دانشگاه علوم پزشکی آذربايجان غربی نيز از بيماران قلبی و تنفسی، افراد بالای ۵۵ سال و کودکان خواسته تا از رفت و آمد غير ضروری در فضای بيرون از خانه خودداری کنند.

استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار، به نفوذ ذرات ريز به کيسه‌های هوايی ريه‌ها می‌انجامد و اين، موجب اختلال در عملکرد اکسيژن‌رسانی ريه به بافت‌ها به‌ویژه قلب می‌شود.

نمايش نارضايتی خوزستانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی

به نوشته روزنامه اعتماد، اعتراض خوزستانی‌ها به افزايش آلودگی‌ها «اين‌بار نه در خيابان و روی پل‌های شهر، که در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌آيد.»

کاربری در توئيتر می‌نويسد: «ما داريم تو اين خاک خفه می‌شيم» و ديگری می‌نويسد: «خوزستان زنده زنده داره دفن ميشه.»

رضا، کاربری در يکی از شبکه‌های اجتماعی از مشکلات تنفسی پدرش نوشته: «پدر سرفه می‌کند. زمين و‌ آسمان را خاکی می‌کنم اگر ذره‌ای پدرم درد بکشد.» و ديگری می‌نويسد: «زندگی اهوازی‌ها کمتر از مرگ تدريجی نيست.»

مسئولان محيط زيست ايران، کاهش باران، خشکی تالاب‌ها و عدم مالچ پاشی در عراق و عربستان را از دلايل افزايش ريزگردها عنوان کرده‌اند اما مديرکل بحران استانداری خوزستان تأکيد کرده که منشاء ريزگردها صرفاً داخلی است.