معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست می‌گويد منشأ اصلی ريزگردها در ايران «جريان‌های گرد وغباری است که از شمال غربی آفريقا به اين منطقه وارد می‌شود.»

در پی شدت گرفتن بحران ريزگردها در جنوب و غرب ايران، گروهی از نمايندگان مجلس خواهان استعفای معصومه ابتکار، رئيس اين سازمان شده‌اند.
در پی شدت گرفتن بحران ريزگردها در جنوب و غرب ايران، گروهی از نمايندگان مجلس خواهان استعفای معصومه ابتکار، رئيس اين سازمان شده‌اند.

ابتکار گفت افزون بر اين گرد و غبارها «تغيير اقليم، افزايش دما، کاهش بارندگی و برخی طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای کم‌توجه به اصول زيست‌محيطی» در بروز ريزگردها مؤثر است.

به گفته وی «سازمان محيط زيست وظيفه هماهنگی و همگرايی و هم‌افزايی دستگاه‌های مختلف در فرايند تقسيم کار مقابله با پديده‌های زيست‌محيطی از جمله ريزگردها را دارد و سازمان هواشناسی بايد به موقع اطلاع‌رسانی کند و سازمان جنگل‌ها در طرح‌های بيابان‌زدايی جدی‌تر باشد و سازمان مديريت و برنامه‌ريزی هم تخصيص‌ها را به موقع انجام دهد.»

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، خشک‌شدن تالاب‌ها از جمله تالاب هورالعظيم را در بروز گرد و غبار و ريزگردها در خوزستان مؤثر دانسته و از اقداماتی برای آب‌رسانی به اين تالاب خبر داده است.

ابتکار همچنين از تهيه بسته اجرايی دولت برای مقابله با پديده ريزگردها در استان خوزستان و  شهر اهواز خبر داد و گفت که اين بسته در جلسه امروز يکشنبه ۲۶ بهمن هيأت دولت بررسی و نهايی می‌شود.

افزايش گرد و غبار و ريزگردها در خوزستان هفته گذشته به حدی رسيد که باعث تعطيلی مدارس و دانشگاه‌ها شد. در روزهای اخير چندين تجمع در اعتراض به وضعيت زيست محيطی اين استان برپا شده است. معترضان خواهان اقدام سريع دولت برای مقابله با اين پدیده هستند.

در روزهای اخير چندين تجمع در اعتراض به وضعيت زيست محيطی خوزستان برپا شده است.
در روزهای اخير چندين تجمع در اعتراض به وضعيت زيست محيطی خوزستان برپا شده است.

تجمع‌کنندگان همچنين از وعده‌های مختلف مسئولان در رسيدگی به وضعيت بحرانی محيط زيست در خوزستان به شدت انتقاد کرده و می‌گويند «خوزستان در حال مدفون شدن» است.

بيشتر بخوانيد: تجمع دوباره مردم اهواز مقابل استانداری به دليل ريزگردها

در همين حال امروز يکشنبه نيز نمايندگان خوزستان در اعتراض به «وضعيت نامناسب و آلوده هوا و عملکرد نامناسب دستگاه‌های ذی‌ربط در قبال اين معضل» با «ماسک‌» وارد مجلس شدند.

در پی شدت گرفتن بحران ريزگردها در جنوب و غرب ايران، گروهی از نمايندگان مجلس به شدت از سازمان حفاظت محيط زيست انتقاد کرده و حتی خواهان استعفای معصومه ابتکار، رئيس اين سازمان شدند. همچنين گزارش شده که نمايندگان مجلس طرحی را برای تبديل سازمان حفاظت محيط زيست به وزارتخانه تهيه و تدوين کرده‌اند.

نمايندگان تهيه‌کننده اين طرح، فراهم کردن امکان نظارت مجلس بر محيط زيست از جمله دلايل اصلی پيشنهاد تبديل اين سازمان به وزارتخانه دانسته‌اند.

اين طرح در حالی تهيه شده که بر پايه قانون برنامه پنجم توسعه ايران، افزايش شمار وزارتخانه‌ها غيرقانونی اعلام شده است.