بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دیپلمات‌های غربی اعلام کرد قصد دارد تهاجم زمینی به شهر رفح در جنوب نوار غزه را پیش ببرد.

او همچنین به متحدان خود اطمینان داد که پاسخ اسرائیل به ایران سنجیده خواهد بود و منافع حکومت ایران را به‌جای گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی هدف قرار خواهد داد.

نخست‌وزیر اسرائیل برخلاف گزارش‌های سازمان ملل، ادعا کرد اجازه‌ی سرریز کمک‌های بشردوستانه به غزه‌ی مواجه با قحطی و گرسنگی را می‌دهد و اطمینان خاطر حاصل می‌کند که به غیرنظامیان و آژانس‌های امدادی فرصت کافی داده شود تا پیش از حمله زمینی از رفح فرار کنند. به نوشته روزنامه گاردین دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا و آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان از نتانیاهو خواسته‌اند بر توافق آتش‌بس در غزه تمرکز کند.

روزنامه‌ی گاردین نوشته است که به نظر مقام‌های غربی تأکید دوباره‌ی نتانیاهو بر حمله‌ی زمینی به رفح بازتاب اعتمادبه‌نفس تازه‌ای است که او در پی حمایت متحدان غربی اسرائیل از این کشور پس از حمله‌ی موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل به دست آورده است.

در ادامه حمله ایران، شامگاه جمعه ۱۹ آوریل/۳۱ فروردین رسانه‌های ایران از شنیده‌شدن سه انفجار حوالی پایگاه شکاری ارتش در شمال غرب اصفهان خبر دادند. نیویورک‌تایمز هم به نقل از دو مقام نظامی اسرائیل، حمله‌ی هوایی این کشور به ایران را تأیید کرد. مقام‌های اسرائیلی این حمله را تأیید نکرده‌اند.

گفته می‌شود حمله ۲۵ فروردین ایران باعث شد تا کشورهای غربی از اندک فشاری که برای جلوگیری از حمله‌ی اسرائیل به رفح و گشودن مسیر کمک‌های بشردوستانه روی مقام‌های تل‌آویو گذاشته بودند، دست بردارند.

روزنامه‌ی «تایمز اسرائیل» روز پنجشنبه در گزارشی خبر داد که مقام‌های مصر به رسانه‌ی قطری «العربی الجدید» گفته‌اند که ایالات متحده آمریکا برنامه‌ی اسرائیل برای «عملیات» در رفح را در ازای دست‌نزدن به حمله‌ی گسترده به خاک ایران پذیرفته است.

یک مقام ناشناس به این رسانه گفت:

دولت آمریکا به طرحی که قبلاً توسط دولت اشغالگر اسرائیل در خصوص عملیات نظامی در رفح ارائه شده بود، در ازای انجام ندادن حمله گسترده علیه ایران چراغ سبز نشان داد.

مقام‌های مصری به این رسانه گفته‌اند که تدارکاتی در حال انجام است تا مصر بتواند با هر گونه تأثیر احتمالی عملیات برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل در رفح، مقابله کند و «پیامدهای احتمالی» حمله‌ی اسرائیل به رفح را مدیریت کند.

شهر کوچک رفح در جنوبی‌ترین نقطه‌ی نوار غزه در مرز با مصر، آخرین پناهگاه ۱,۴ میلیون فلسطینی آواره‌شده است. طبق گزارش شبکه قطری الجزیره، ارتش اسرائیل در ساعت‌های گذشته نیروهای بیشتری را در تمام مناطق مجاور رفح مستقر کرده است.

اسرائیل می‌گوید چهار گردان حماس در رفح مستقرند و بیش از یک میلیون غیرنظامی پس از فرار از جنگ در مناطق دیگر نوار در آنجا پناه گرفته‌اند. بنا بر ادعای تایمز اسرائیل، رفح همچنین جایی است که رهبران حماس احتمالاً همراه با گروگان‌های اسرائیلی پنهان شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو تاکنون چندین بار مدعی شده است که طرح‌های «عملیات» حمله زمینی به رفح به تأیید رسیده و اخیراً نیز گفته است که تاریخی برای شروع آن تعیین شده است. تاریخ ادعاشده نامشخص است.

با این‌همه، روزنامه «العربی الجدید» می‌گوید سخنگوی شورای امنیت ملّی آمریکا این خبر را تکذیب کرده و گفته هیچ بحثی درباره‌ی این برنامه وجود نداشته است.

گاردین می‌گوید مقام‌های آمریکایی تاکنون به خاطر این در برابر طرح اسرائیل برای حمله به رفح مقاومت می‌کردند چون دولت اسرائیل هیچ برنامه‌ی روشنی در رابطه با این‌که چطور بدون ایجاد «فاجعه‌ی بشردوستانه» قرار است حماس را نابود کند ارائه نکرده است.

برمبنای گزارش‌های پیشین قرار بود مقام‌های اسرائیلی مقام‌های ایالات متحده از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور را در جریان هرگونه برنامه‌ اسرائیل برای حمله به رفح قرار دهند. در عین حال که مقام‌های رسمی آمریکا تأکید می‌کنند که اسرائیل نتوانسته طرح معتبری برای چگونگی بیرون راندن حماس بدون منجرشدن به فاجعه انسانی ارائه کند، تأکید بر موضع مخالف آن‌ها در قبال حمله زمینی ارتش اسرائیل به رفح، به‌تدریج در روزهای گذشته ضعیف‌تر شده است.

گاردین همچنین به نقل از محمد بن‌عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نوشت گفت‌وگوها برای آتش‌بس متوقف شده و این کشور در حال ارزیابی مجدد نقش خود به‌عنوان میانجی مذاکرات است. وزیر امور خارجه قطر بدون اشاره به جزئيات گفته که در این مذاکرات به قطر آسیب وارد شده و از این میانجیگری به نفع منافع تنگ‌نظرانه سیاسی سوءاستفاده شده است.

«تخلیه از رفح به کجا؟»

برمبنای گزارش‌ شبکه الجزیره با افزایش نگرانی‌ها در مورد تهاجم نظامی احتمالی اسرائیل به رفح، بسیاری از فلسطینی‌هایی که در آنجا پناه گرفته‌اند، جایی برای فرار ندارند زیرا بقیه بخش‌های نوار محصور غزه در حال نابودی است. تخلیه آوارگان فلسطینی از رفح به سایر مناطق غزه، آن‌طوری که اسرائیل پیشنهاد کرده به‌ویژه برای کسانی که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند فاجعه بار خواهد بود چون اسرائیل در ماه‌های اخیر بیمارستان‌های مناطق دیگر را هم مانند دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی تخریب کرده است.

اسرائیل در شبانه‌روز گذشته حملات خود را به غزه ادامه داد. طبق گزارش خبرگزاری وفا، متعلق به حکومت خودگردان فلسطین، جنگنده‌های اسرائیل دو حمله در شمال غزه انجام داده و منطقه السیکا و خانه‌ای را در اردوگاه جبلیه هدف قرار دادند. دست‌کم یک‌نفر در این حملات زخمی شد. حملات شبانه‌ی نیروهای اسرائیلی به منازل غیرنظامیان در نوار غزه هم دست کم ۹ نفر کشته، چندین نفر زخمی و ۱۵ مفقود زیر آوار، برجا گذاشت.

ارتش اسرائیل در بیانه‌ای در تلگرام این حملات را تأیید کرد و گفت که ۲۵ نقطه را هدف قرار داده است.

طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت فلسطین اسرائیل در جنگ شش ماهه خود در غزه که با حمله هفتم اکتبر حماس آغاز شد، تاکنون جان ۳۳ هزار و ۹۷۰ نفر را گرفته و ۷۶ هزار و ۷۷۰ نفر را زخمی کرده است. تعداد کشته‌شدگان به‌خاطر مدفون‌شدن هزاران جسد زیر آوار ساختمان‌های فروریخته، بسیار بیشتر از این رقم برآورد می‌شود.

شب گذشته ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد که در آن پیشنهاد شده بود کشور فلسطین به عضویت کامل سازمان ملل درآید.