عليرضا هاشمی، دبيرکل سازمان معلمان ايران صبح روز يکشنبه ۳۰ فروردين توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

عليرضا هاشمی، دبيرکل سازمان معلمان ايران
عليرضا هاشمی، دبيرکل سازمان معلمان ايران

خبرگزاری کار ایران (ايلنا) گزارش داده که دبيرکل سازمان معلمان به دلیل حکمی که در سال ۸۹ عليه او صادر شده بود، بازداشت شده است.

به‌نوشته ایلنا اجرای اين حکم تاکنون به تأخير افتاده بود.

طاهره نقيئی، قائم مقام سازمان معلمان ايران، گفته است علیرضا هاشمی در سال ۸۹ به دلیل «پيگيری مطلبات صنفی» و «ديدار با خانواده‌های معلمان زندانی» به ۵ سال زندان محکوم شده بود.

نقيئی اتهامات او را «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت ملی» و «تبليغ عليه نظام» عنوان کرده است.

به‌گفته قائم مقام سازمان معلمان، مأموران امنیتی حدود ساعت ۷ صبح یکشنبه وارد منزل عليرضا هاشمی شدند اما او در آن زمان در مدرسه بود. با تماس همسر هاشمی او خود را به سرعت به منزل می‌رساند و بازداشت می‌شود. دبيرکل سازمان معلمان هم‌اکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد.

عليرضا هاشمی یک بار در جریان اعتراضات سال ۸۸ به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌مدت دو روز بازداشت شد. او پیش از آن در اسفندماه ۸۵ نیز در پی تجمع معلمان مقابل مجلس همراه با گروهی از فعالان صنفی بازداشت و سپس به سه سال زندان محکوم شده بود که پس از اعتراض و درخواست تجديدنظر، این حکم لغو شد.

بازداشت دبيرکل سازمان معلمان در حالی صورت می‌گیرد که در دو ماه اخیر در بسیاری از شهرهای ایران معلمان دست به اعتراض‌های گسترده‌ای زده‌اند. آن‌ها خواستار افزایش دستمزد و بهبود وضعیت معیشتی خود هستند و می‌خواهند که حقوق‌شان با سایر کارمندان دولت هماهنگ شود در حالی‌که معتقدند در شرایط نابرابری به‌سر می‌برند.

در آخرین مورد از این اعتراض‌ها هزاران معلم صبح روز پنج‌شنبه ۲۷ فروردین در ده‌ها شهر ایران در مقابل اداره‌های آموزش و پرورش و ساختمان‌های فرمانداری‌ها و استانداری‌ها «تجمع سکوت» برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اعتراض گسترده معلمان ایران با برگزاری تجمع سکوت