عفو بين‌الملل شنبه ۲۵ آوريل خواستار گسترش عمليات امداد و نجات مهاجران در دريای مديترانه تا نزديکی سواحل ليبی شده است. عفو بين‌الملل در حالی به اين نکته اشاره کرد که صدها مهاجر ديگر از شمال آفريقا به ايتاليا رسيده‌اند. اين سازمان تلاش‌های اروپا را برای نجات مهاجران ناکافی دانست.

Refugee-Lapedusa

اتحاديه اروپا در حال حاضر از حادثه غرق‌شدن يک قايق مهاجران در مديترانه در هفته گذشته که منجر به کشته‌شدن بيش از ۷۰۰ نفر شد، در شوک به سر می‌برد.

پس از اين فاجعه رهبران اروپايی متعهد شده‌اند تا بودجه مأموريت‌های دريايی خود را سه برابر افزايش دهند و عمليات جامع‌تری را تدارک ببينند.

با اين حال اختلاف‌نظر بر سر سياست‌های مهاجرتی در بين کشورهای اروپايی همچنان ادامه دارد و هيچ دستور صريح و اساسی برای جست‌وجو و نجات مهاجران در نزديکی سواحل ليبی در شرايط فعلی ارائه نشده است.

اتحاديه اروپا در هفته گذشته طی نشستی در لوکزامبورگ با موضوع پناه‌جويانی که به مقصد اروپا حرکت می‌کنند، طرحی ارائه کرد که  با روند رو به رشد مهاجران غير قانونی مقابله می‌کند.

گائوری ون‌گوليک، معاون مدير بخش اروپا در عفو بين‌الملل درباره اين مسئله با تأکيد گفت: «ما تنها شاهد مأموريت‌های گشت‌زنی در حول و حوش مرزهای ايتاليا هستيم. اما تمام قايق‌های غرق‌شده در نزديکی سواحل ليبی غرق شده‌اند. اين قايق‌ها به‌راحتی به مرزهای ايتاليا نمی‌رسند.»

با غرق‌شدن قايق مهاجران در هفته گذشته و کشته‌شدن بيش از ۷۰۰ نفر، تعداد قربانيانی که  امسال قصد مهاجرت به اروپا از طريق مديترانه را داشته‌اند، به بيش از ۱۸۰۰ نفر رسيده و به بدترين فاجعه مهاجرتی در مديترانه در دهه‌های اخير تبديل شده است.

کاپيتان تونسی قايقی که اخيراٌ غرق شد، به‌ استفاده از قايق ماهيگيری در جابه‌جايی مهاجران متهم شده است. اين قايق پس از مواجه شدن با کشتی‌های تجاری پرتغالی غرق شد.

گارد ساحلی ايتاليا اعلام کرد که اواخر روز جمعه ۲۴ آوريل، بيش از ۲۲۸ مهاجر را در دو عمليات در ۴۰ مايلی سواحل ليبی نجات داده است.

بیشتر بخوانید: قایقی با ۳۰۰ پناهجو در آب‌های مدیترانه دچار سانحه شد