در پی نامه‌ای به روزنامه کیهان، بهرام رادان، بازیگر سینما و خواننده ایرانی، به خاطر توئیتی که در آن قانونی کردن ازدواج با همجنس در آمریکا را با لغو برده‌داری مقایسه کرده بود، عذرخواهی کرد.

Bahram Radan

روزنامه کیهان روز پنجشنبه ۱۱ تیر، نامه‌ای را با امضای بهرام رادان منتشر کرده که خطاب به «جناب آقای شریعتمداری، مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان» نوشته شده است.

این نامه پیرو حملات شدید روزنامه‌های اصولگرا از جمله کیهان به رادان نوشته شده است و رادان توضیح داده که به وسیله این نامه می‌خواهد «نظر خود را شفاف‌سازی و تبیین» کند.

پیش‌تر در روز چهارشنبه دهم تیرماه، روزنامه کیهان خواستار ممنوع الکار شدن  و حذف تصاویر بهرام رادان از اتوبان‌های ایران شده بود؛ زیرا به گفته این روزنامه رادان از قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان در آمریکا دفاع کرده است.

در پی حمله روزنامه‌های اصولگرا، رادان توئیت حمایتی از ازدواج با همجنس‌ در آمریکا را پس از دو روز حذف کرد اما این اولین بار بود که یک چهره شناخته شده هنری فعال در داخل ایران، نسبت به حقوق دگرباشان جنسی موضعی همراه گرفته بود.

رادان در نامه عذرخواهی به روزنامه کيهان می‌نويسد: «آنچه به‌عنوان نظر بنده در فضای مجازی در خصوص رأی ديوان آمريکا در خصوص قانون همجنس‌گراها منتشر شد اشتباه بوده و در شأن مردم ايران نبوده است که از اين بابت عذرخواهی می‌کنم.»

در ادامه نامه، نويسنده رسانه‌های خارج از کشور را برای بزرگ‌نمايی سرزنش کرده و اين رسانه‌ها را فرصت‌طلبانی می‌خواند که «منتظر فرصت هستند تا از يک هنرمند وطنی نماد مخالفت و جدايی‌طلبی بسازند».

در اين نامه رادان ازدواج را «سنت پيامبر و امری پسنديده» می‌خواند و می‌گويد: «قوانين آمريکا هيچ محلی از اعراب در جمهوری اسلامی ايران ندارد و در کشور ما صراحتاً ازدواج همجنس‌گراها امريست قبيح و ناموزون با شرع و عرف و قانون.»

هنوز اين نامه توسط رادان تأييد يا تکذيب نشده است. پيش از اين نامه، تعدادی از خبرگزاری‌های اصولگرا خبر داده بودند که يکی از زيرمجموعه‌های وزارت ارشاد روز سه‌شنبه ۹ تيرماه، بهرام رادان را برای ارائه برخی توضيحات احضار کرده است.