محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است بعید می‌داند که امروز (جمعه ۱۹ تير / ۱۰ ژوئيه) مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ای برسد.

Zarif

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) از وين گزارش داده است که ظریف پس از مذاکرات با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هنگامی که در بالکن هتل محل مذاکرات حضور یافت مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت. در پرس‌وجوهای کوتاه خبرنگاران ظریف گفته مذاکراتش با کری مفید بوده است.

در مذاکرات امروز ظریف و کری، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشت.

محمدجواد ظریف به خبرنگاران گفته که بعید است امروز توافقی حاصل شود. او همچنین افزوده که به نظر می‌رسد مذاکرات تا آخر هفته میلادی (شنبه و یکشنبه) به‌طول انجامد.

وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که « هنوز مهم‌ترين موضوعات حل نشده»، در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترين موضوعات باقی مانده چيست؟ گفت: «رسيدن به “بله” برای موضوعات مهم.»

ظریف روز پنج‌شنبه ۹ ژوئيه / ۱۸ تيرگفته بود: «علاوه بر تغییر در مواضع و خواسته‌های بیش از حد، کشورهای ۵+۱ خواسته‌های مختلفی را دنبال می‌کنند و این کار را دشوار ساخته است.»

چهار موضوع اصلی اختلاف برداشته شدن تحریم‌ها به خصوص اصل بازگشت‌ناپذیری آن‌ها، دوره زمانی برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، بازرسی‌های آژانس از سایت‌های هسته‌ای و نظامی و خوانش طرف ایرانی و غربی در برداشتی است که از توافق‌نامه لوزان دارند. مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و آمریکا بیانیه لوزان را توافق الزام‌آور می‌دانند، اما طرف ایرانی متن تهیه شده در لوزان را الزام‌آور نمی‌داند.

عصر پنج‌شنبه، جان کری در کنفرانس خبری خود گفت که «مذاکرات تا ابد ادامه نخواهد داشت»، ظریف اما پس از آخرین جلسات روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «مذاکرات ادامه دارد، ما میز مذاکره را ترک نکردیم و ترک نخواهیم کرد.»

مجید تخت روانچی، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران روز جمعه در این‌باره گفت: «مذاکرات بالا و پایین دارد و اتفاقات روز پنج‌شنبه نیز موضوع خاصی نبوده و طبیعت مذاکرات است.»

او افزود: «طرف غربی برای خود ضرب الاجلی را تعیین کرده بوده، که تعیین آن برای ما موضوع خاصی نبوده و ما تا رسیدن به نتایج تعریف شده، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز گفته است فکر نمی‌کند موضوعات زیادی در مذاکرات باقی مانده باشد و بسیاری از مسائل با طرف‌های مقابل حل شده است.

بیشتر بخوانید:

جان کری: نمی‌خواهیم عجله کنیم

ظریف: غربی‌ها مواضع خود را تغییر داده‌اند