چهار تن از فعالان مدنی تبريز که روز جمعه ۱۹ تير همزمان با راهپيمايی روز قدس، از سوی مأموران امنيتی بازداشت شده بودند، پس از تعيين وثيقه به مبلغ ۵۰ ميليون تومان برای هر کدام، به زندان مرکزی تبريز منتقل شدند.

namaz jome

به گزارش خبرگزاری هرانا، رسول رضوی، حسين رخشانی کيا و سئوينديک لطفی روز يکشنبه ۲۱ تير به قرنطينه زندان مرکزی تبريز منتقل شده‌اند. از هويت نفر چهارم اطلاعی در دست نيست.

اين فعالان که پيشتر در بازداشتگاه اداره حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی تبريز بوده‌اند، تحت بازجويی قرار گرفته بودند. رسول رضوی يکی از بازداشت‌شدگان پيشتر نيز در سال ۹۲ بازداشت و به اتهام «تبليغ عليه نظام» به يک سال حبس تعزيری محکوم شده بود.

روز جمعه ۱۹ تيرماه، فعالان مدنی تبريز با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشته‌هايی در جريان راهپيمايی روز قدس حمايت خود را از مسلمان تُرک اويغور چين نشان داده بودند.

بیشتر بخوانید: بازداشت حامیان اقلیت مسلمان اویغور چین در راهپیمایی روز قدس تبریز

اويغورها دارای ريشه مغولی و ترکستانی هستند. جمعيت اين اقليت قومی حدود ۱۰ ميليون نفر است. حدود ۹۰ درصد اويغورها در جمهوری خلق چين و بيشتر در استان سين کيانگ اين کشور و بقيه آن‌ها در مناطق مرزی قزاقستان و قرقيزستان زندگی می‌کنند.

دولت چين به اويغورهايی که در ادارات دولتی استان سين کيانگ چين کار می‌کنند يا دانش‌آموزان و دانشجويانی که در دانشگاه‌های اين منطقه تحصيل می‌کنند اعلام کرده در ماه رمضان حق روزه گرفتن ندارند. مقام‌های دولت چين گفته‌اند اين تصميم را برای سلامتی دانش‌آموزان گرفته‌اند و روزه‌داری کاری بی‌فايده برای کارمندان است که باعث عقب افتادن کارها می‌شود.

جمهوری اسلامی ايران با جمهوری خلق چين روابط گسترده‌ای دارد. ایران تا کنون به تصمیم دولت چین درباره ممنوعیت روزه‌گیری مسلمانان اويغور این کشور واکنشی نشان نداده است.