محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران اعلام کرد که دو میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی کنار گذاشته شدند.

yaraneh

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوبخت ضمن اعلام این خبر گفت احتمال بروز اشتباه و خطا در حذف یارانه‌بگیران وجود دارد و ممکن است پس از آن اعتراض‌هایی شود.

او گفت: «به هرحال با توجه به این‌که بانک‌های اطلاعاتی تمامی اطلاعات را در اختیار نداشته و کامل نیستند در برخی موارد اشتباهاتی نیز اتفاق می‌افتد و ما نیز با راه‌اندازی سامانه فرصت شکایت‌های مردم را فراهم کردیم، بنابراین حذف همراه با خطای ۲۰ هزار نفری در بین دو میلیون یارانه‌بگیر حذف شده چندان غیرمنطقی نیست.»

پیش از این، مراجع دولتی آماری بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر و حتی یک میلیون نفر در رابطه با تعداد حذف‌شدگان از دریافت یارانه ارائه داده بودند.

محمدباقر نوبخت همچنین از هزینه‌های سنگین خرج شده از سال ۱۳۸۹ برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: «نه تنها براساس قانون هیچ رقمی به سمت تولید و یا خزانه دولت روانه نشد، بلکه در این مدت ۵۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت شده و به همراه تمامی منابع ناشی از افزایش حامل‌های انرژی صرف توزیع نقدی شده است.»

در سال‌های اخیر پیشبرد طرح هدفمندی یارانه‌ها همزمان با گسترش تحریم‌ها علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور فشار اقتصادی بر مردم را بیشتر کرد.

دولت در این مدت بارها از حذف یارانه اقشار پردرآمد سخن گفته اما یکی از مهم‌ترین مشکلات در این زمینه عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی دقیق از میزان دارایی‌های خانوار است که روند اجرای قانون را کند کرده است.