پس از آن‌که بوداپست گذرگاه اصلی خود را بست، با بستن دو پست بازرسی دیگر، ظهر روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر / ۲۴ شهریور راه بر صدها پناهجو در مرز صربستان ـ مجارستان مسدود شد.

مرز مجارستان با صربستان بسته شد.
مرز مجارستان با صربستان بسته شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مجارستان، محل اصلی عبور هزاران پناهجوی راهی اروپای غربی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد روز سه‌شنبه قوانین محدودکننده تازه‌ای را به اجرا گذاشت.

در پی مسدود شدن پست اصلی مرزی این کشور در روز دوشنبه، دو پست بازرسی مرزی به نام‌های «آشوتهولوم» و «روسکه‌هورگوش» نیز روز سه‌شنبه بسته شدند.

صبح روز سه‌شنبه حدود ۳۰۰ پناهجو که در میان آن‌ها کودکان نیز هستند در گذرگاه اصلی مرز صربستان و مجارستان در سردرگمی و انتظار به امید گشوده شدن مرز به‌سر بردند اما به‌گفته پلیس تا زمانی که «شرایط لازم» فراهم نیاید مرزی گشوده نخواهد شد.

برخی از پناهجویان شب را در چادرهایی بر روی آسفالت جاده گذراندند. در طرف مجارستان حدود ۲۰ نیروی ویژه پلیس پشت سیم خاردارهای دو ردیفه در مرز که دو متر ارتفاع دارند مستقر شدند.

مجارستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۶۰ پناهجو که قصد خراب کردن سیم‌های خاردار مرز با صربستان را داشتند محاکمه خواهند کرد. مجازات پنج سال زندان این پناهجویان را تهدید می‌کند.

روز دوشنبه ۹ هزار و ۳۸۰ پناهجو موفق شدند از مرز عبور کنند. عبور این تعداد پناهجو از مرز مجارستان در یک روز، رکورد محسوب می‌شد. به‌گفته پلیس از آغاز سال جاری میلادی ۲۰۰ هزار پناهجو وارد مجارستان شده‌اند.

مجارستان در نظر دارد در مرز با رومانی نیز سیم‌های خاردار بلند بکشد.

شامگاه روز دوشنبه نشست ویژه اتحادیه اروپا در مورد سهمیه‌بندی اجباری پناهندگان در کشورهای عضو این اتحادیه نتوانست به نتیجه‌ای نرسید. وزیران کشورِ ۲۸ کشور عضو این اتحادیه تنها موافقت اصولی خود را با تقسیم ۱۶۰ هزار پناهجو اعلام کردند که جزئیات آن نیز هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: سیاست اروپا در مورد پناهجویان ناروشن باقی ماند

پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵، این بزرگ‌ترین بحران پناهجویی در اروپا به‌شمار می‌روند. به‌گفته «فرونتکس» (آژانس مراقبت از مرزهای اروپا)، تنها از ژانویه تا اوت سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار پناهجو وارد خاک اتحادیه اروپا شده‌اند در حالی که در کل سال ۲۰۱۴، ۲۸۰ هزار نفر وارد اروپا شده بودند.

«فرونتکس» گفته که ممکن است این تعداد حتی دو برابر شود.

در روز سه‌شنبه بار دیگر با غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در سواحل جنوب غربی ترکیه ۲۲ نفر کشته شدند.