سردار سرتیپ حسین همدانی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده پیشین سپاه محمد رسول‌الله تهران و جانشین قرارگاه امام حسین سپاه در جنگ سوریه کشته شد.

حسین همدانی هشت سال در جنگ ایران و عراق حضور داشت. او در کردستان با مخالفان حکومت جنگید و در رویدادهای سال ۱۳۸۸ در سرکوب اعتراضات مردمی نقش داشت.
حسین همدانی هشت سال در جنگ ایران و عراق حضور داشت. او در کردستان با مخالفان حکومت جنگید و در رویدادهای سال ۱۳۸۸ در سرکوب اعتراضات مردمی نقش داشت.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران روز جمعه ۱۷ مهر در اطلاعیه‌ای از کشته شدن حسین همدانی در سوریه خبر داد.

در این اطلاعیه، سپاه پاسداران گفته است حسین همدانی از «مدافعان حرم» بوده و عصر روز پنج‌شنبه ۱۶ مهر «در حین انجام مأموریت‌های مستشاری» در حومه شهر حلب به دست گروه «دولت اسلامی» (داعش) کشته شده است.

«مدافعان حرم» شیعیانی هستند که در «دفاع از حرم» زینب کبری، از زنان مقدس شیعیان در سوریه می‌جنگند. مقبره زینب کبری در هفت کیلومتری دمشق و نزدیک به فرودگاه این شهر است.

منابع خبری نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی ایران بارها اخبار و تصاویری مبنی بر کشته‌شدن برخی از اعضای گروه‌های شیعه و نظامی ‌همچون سپاه پاسداران، سپاه بدر عراق وابسته به مجلس اعلا و حزب‌الله لبنان را در «دفاع از حرم» زینب کبری منتشر کرده‌اند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران مرگ حسین همدانی را به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران «تبریک و تسلیت» گفته است.

حسین همدانی یکی از بنیانگذاران سپاه پاسداران منطقه غرب در استان‌های کردستان و همدان و از فرماندهان جنگ هشت ساله ایران و عراق بود. او در جنگ کردستان در سال‌های آغازین انقلاب ایران نیز شرکت فعال داشت و با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی جنگید.

همدانی در رویدادهای پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران فرمانده لشکر محمد رسول‌الله تهران بود و به‌گفته فعالان حقوق بشر در سرکوب معترضان انتخاباتی به‌ویژه در حوادث عاشورای ۱۳۸۸ و بعد از آن نقش اساسی داشت.

اتحادیه اروپا در ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، حسین همدانی و ۳۱ مقام ایرانی دیگر را به دلیل نقض گسترده حقوق شهروندان ایرانی تحریم و از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. همچنین کلیه دارایی‌های این مقامات در اروپا مسدود شد.

از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون، بیش از ۶۰ نفر از اعضای کشته‌شده سپاه‌ پاسداران در این درگیری‌ها، طی مراسم رسمی و یا تشریفات نظامی در ایران به خاک سپرده شده‌اند. این در حالی است که تا یک سال پیش ایران همواره منکر حضور نظامی خود در جنگ سوریه می‌شد اما خبرهای حضور افراد سپاه پاسداران در این کشور در رسانه‌های خارجی منتشر می‌شد. در میان اعضای کشته‌شده سپاه پاسداران اسامی فرماندهان عالی‌رتبه‌ای همچون عبدالله اسکندری، اسماعیل حیدری و حسن شاطری بیش از بقیه در رسانه‌های بین‌المللی خبرساز شد.

به‌تازگی و پس از انتقال تجهیزات نظامی روسیه به سوریه خبرهای جدیدی از حضور گسترده نیروهای نظامی ایران در خاک سوریه نیز منتشر شد.