مشاور عالی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که ۸۵ درصد آب‌های موجود در ایران برداشت می‌شود گفت که با روند فعلی، ایران تا ۱۵ سال دیگر به کویر تبدیل می‌شود.

kawir iran

یوسف حجت، مشاور عالی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت: « آب زاینده‌رود که ۲۵ سال پیش دو میلیارد مترمکعب در سال بود، اکنون به زیر یک میلیارد کاهش یافته است، ضمن این‌که خشکی کارون شدت گرفته، به‌طوری که عمق آن در اهواز به یک متر رسیده است.»

به گفته او امروز دیگر قایق تسمه‌ای هم نمی‌تواند در کارون حرکت کند، رودخانه‌ای که از گذشته‌های دور امکان تردد کشتی در آن فراهم بود.

یوسف حجت «جنگ آب» را از بحران‌های آینده نزدیک در ایران دانست و گفت: «خشکی از جنوب کشور شروع شده و به سرعت به سمت شمال کشور در حرکت است.»

بر اساس گزارش مؤسسه منابع جهانی (WRI) درباره وضعیت منابع طبیعی در خاورمیانه، ایران از جمله کشورهایی است که تا سال ۲۰۴۰ در معرض از بین رفتن کامل منابع آبی خود قرار دارد. منابع آب خاورمیانه به شدت به سفره‌های زیرزمینی بستگی دارد، سفره‌هایی که با نرخ هشدار دهنده‌ای در حال خشک شدن هستند.

اضافه‌برداشت آب از ذخایر زیرزمینی در جهان سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب است. این در حالی است که الگوی مصرف موجود تنها پاسخگوی چهار میلیارد نفر در کره زمین است ولی هفت میلیارد نفر در زمین زندگی می‌کنند. تنها در صورت کاهش ۴۰ درصدی مصرف سرانه آب، زمین ظرفیت هفت میلیارد نفر را خواهد داشت.

در همین زمینه:

بحران آب در جهان؛ چشم‌انداز ۲۵ سال بعد

افزایش مهاجرت روستائیان در خراسان جنوبی به دلیل بحران آب

ایران در وضعیت «بحران آبی» قرار دارد

بحران آب آشامیدنی در ایران

«دولت به تنهایی امکان مدیریت بحران آب را ندارد»