ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عملیات هوایی این کشور در خاک سوریه را موفقیت‌آمیز خواند و گفت در این حملات به تروریست‌ها آسیب‌های بسیاری وارد شده است.

Putin

به‌گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ولادیمیر پوتین جمعه ۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر در نشست شورای سران کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود در «آستانه»، پایتخت قزاقستان گفت:” نظامیان ما در عملیات خود از هوا و دریا علیه اهداف هماهنگ‌شده با سوری‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند.»

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: «ده‌ها مقر فرماندهی و انبار مهمات، صدها تروریست و تعداد زیادی از خودروهای نظامی تروریست‌ها منهدم شده و از بین رفته‌اند.»

پوتین با بیان این‌که روسیه همواره خواستار تشکیل ائتلاف هرچه وسیع‌تر برای مقابله با تندروها و تروریست‌ها بوده، اعلام کرد که روسیه با عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اردن و اسرائیل در این زمینه همکاری می‌کند.

روسیه از روز ۳۰ سپتامبر / ۸ مهرماه مداخله نظامی خود در سوریه را آغاز کرد. در این مدت روسیه با بمباران هوایی و سپس شلیک موشک‌های کروز از دریای خزر، مخالفان حکومت اسد را هدف قرار داده است.

روسیه می‌گوید این حملات به درخواست حکومت سوریه و علیه مواضع نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش) صورت می‌گیرد. اما مخالفان رژیم سوریه و آمریکا می‌گویند روسیه در حملات هوایی خود مواضع دیگر گروه‌های مخالف حکومت اسد را نیز هدف قرار داده‌اند.

پوتین در حضور سران اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود، متشکل از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق، وضعیت کنونی را «نزدیک به نقطه بحران» دانست و افزود: «تروریست‌ها قصد خود را برای به‌دست گرفتن منطقه آسیای مرکزی پنهان نمی‌کنند.»

به‌گفته پوتین در حال حاضر پنج تا هفت ‌هزار جنگجو از روسیه و کشورهای سابق اتحاد شوروی به نیروهای داعش پیوسته‌اند.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کاری که تروریست‌ها در سوریه کردند در کشورهای ما نیز انجام دهند.»

پوتین افزود: «باید آماده بود تا به‌شکلی هماهنگ به چنین سناریویی (در آسیای مرکزی) واکنش نشان داد.»

موضوع مبارزه با تروریسم در دستور کار نشست اعضای اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود در قزاقستان است. پس از دیدار سران این کشورها بیانیه مشترکی در مبارزه علیه تروریسم جهانی امضا شد.

اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق در دسامبر ۱۹۹۱ (آذر ۱۳۸۰) شکل گرفت. در این اتحادیه روسیه، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین عضو بودند اما اوکراین سال گذشته اعلام کرد که به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه از این اتحادیه خارج می‌شود.