رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند که امسال هم «اجتماع مادران و شیرخوارگان حسینی» در اولین جمعه ماه محرم‌ در سه هزار و ۵۰۰ نقطه از ایران و جهان برگزار شده است.

13940724145731991_PhotoL

این همایش هرسال با حضور گروهی از خانواده‌های صاحب فرزندان خردسال و نوزاد، در اولین جمعه از ماه محرم برگزار می‌شود. هدف آن گرامی‌داشت علی اصغر، فرزند شش‌ماهه حسین‌بی علی، امام سوم شیعیان و کودکان کشته شده در عاشوراست که همراه با عزاداری برگزار می‌شود.

برگزاری این این همایش از سال‌های آغازین دهه ۱۳۸۰ در تهران آغار شد. سپس برای برگزاری این مراسم مرکزی به نام «مجمع جهانی حضرت علی اصغر» تشکیل شده و در سال ۱۳۹۰ در بسیاری از روستاها، ۸۰۰ شهر ایران و کشورهای دیگر گسترش یافت.

برگزارکنندگان این مراسم می‌گویند که ماهیت این حرکت «واقع‌گویی حادثه عاشورا»ست. مادرانی که در این مراسم شرکت می‌کنند، نوزادان‌شان را با لباس سبز که نماد پرچم علوی است و با پیشانی‌بند یا صاحب‌الزمان به مراسم می‌برند و به شکل نمادین، فرزندشان را نذر قیام امام دوازدهم شیعیان می‌کنند.

هر سال تبلیغات زیادی برای برگزاری این مراسم انجام می‌شود و آن را «محفلی برای تریبت سربازان امام زمان» می‌خوانند. استفاده ابزاری از کودکان برای تبلیغ سیاسی و مدهبی به شیوه‌های مختلف در ایران انجام می‌شود. علاوه بر این مراسم، از کودکان در برنامه‌های بزرگداشت انقلاب ایران و تظاهرات‌های حکومتی هم استفاده می‌شود.

خبرگزاری فارس در مطلبی که به مناسبت برگزاری این مراسم منتشر کرده، نوشته که برگزاری این مراسم «به مذاق دشمنان اسلام» خوش نیامده و منجر به واکنش‌هایی شده است: «به‌طور مثال در کشور انگلیس با برگزاری سلسله همایش‌های هفت گانه‌ای بیانیه‌ای با عنوان: عاشوراییان مانع احیا و بقای اندیشه‌های ما خواهند شد، صادر کرد.»

13940724123623967_PhotoL

این خبرگزاری نوشته که دانشگاه سوربن فرانسه هم در واکنش به این همایش بیانیه‌ای با عنوان «بشتابید که علیرغم اهداف ما، الگوی سازنده نسل‌های متمادی در حال معرفی معرفی و شکل‌گیری است» صادر کرده است.

در گزارش خبرگزاری فارس آمده: «در آمریکا نیز شیطان‌پرست‌ها تجمعات مختلف برای محکوم کردن همایش شیرخوارگان برگزار کردند و رسانه‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در روزنامه‌های خود به واکنش‌های منفی روی آورده‌اند،‌ ایتالیا در این رابطه خواستار واکنش سریع و عجولانه کلیسای رم شد و دانشگاه لایدن هلند هم کرسی علی‌اصغر شناسی (به منظور مبارزه با گسترش فرهنگ عاشورایی) تأسیس کرد.»

این گزارش می‌گوید که سه دادگاه بین‌المللی از جمله دادگاه لاهه بیانیه‌ای با عنوان «مراسم شیرخوارگان، رنجش عواطف جامعه اروپایی را به دنبال دارد»، منتشر کرده‌اند و «وهابیون آل‌سعود» هم کنفرانسی با عنوان «تحریف تاریخ عاشورا» در دانشگاه محمد بن سعود برگزار کرده‌اند و گفته‌اند: «ایاکم و العالمیة علی‌الاصغر»؛ بترسید از اینکه علی اصغر جهانی شود.»

حکومت ایران می‌کوشد زنان ایرانی برای به فرزندآوری بیشتر تشویق کند. سیاست‌های  کنترل جمعیت چند سالی است که به فرمان رهبر ایران تغییر کرده و یکی از هدف‌های احتمالی این کار، تقویت توان نظامی و دفاعی کشور با تکیه بر جمعیت عنوان شده است.

علیرضا پناهیان، از مدرسان حوزه علمیه سال گذشته در مراسم شیرخوارگان حسینی گفته بود: «بانوان باید پس از ازدواج توجه ویژه ای به فرزندآوری و فرزندداری داشته باشند و قبله توجهات خودشان را به این موضوع متمرکز کنند. این نقشی کلیدی است تا بتوانند تاریخ را تغییر دهند.»

با وجود این تبلیغات آمار فرزندآوری زنان ایرانی رشد چندانی نداشته و زنان تحصیل‌کرده کمتر تمایلی به فرزندآوری نشان می‌دهند.

مراسم علی‌اصغر علاوه بر ایران در برخی کشورها همچون هند، پاکستان، بحرین، عراق، عربستان، ترکیه ، افغانستان و… نیز برگزار می‌شود.

تعداد شرکت کنندگان در این مراسم در سال ۱۳۹۰ تنها در شهر تهران بیش از یکصد هزار نفر تخمین زده شده‌است.

 ایران این مراسم را ثبت ملی کرده و خواستار ثبت آن در میراث جهانی یونسکو هم شده است.