جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از توافق اردن و اسرائیل برای برداشتن گام‌های مشترک در راستای کاهش تنش‌ها در مکان‌های مقدس اورشلیم خبر داد.

John Kerry4

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا شنبه ۲۴ اکتبر/ دوم آبان، در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین در امان پایتخت اردن، از رهبران اسرائیل و فلسطین خواست که برای پایان دادن به خشونت‌ها اقدام کنند و گفت: «رهبران باید رهبری کنند».

کری گفت که «نظارت شبانه‌روزی از طریق دوربین‌های ناظر» یکی از این اقدامات است و اسرائیل باید «نقش مؤثر و تاریخی اردن» را در حفاظت از مکان‌های مقدس اورشلیم دوباره به رسمیت بشناسد.

طی پنج هفته اخیر، درگیری‌ها بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در شرق اورشلیم بالا گرفته است. علت درگیری‌ها اعتراض فلسطینیان به ورود غیرقانونی زائران اسرائیلی به مکان‌های مقدس در این منطقه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیدار روز پنج‌شنبه خود با وزیر خارجه آمریکا در برلین متعهد شد که به خشونت‌ها پایان دهد و آرامش را به این منطقه بازگرداند.

کری «پیش‌داوری‌های اشتباه» را دلیل اختلاف نظر دو طرف فلسطینی و اسرائیلی بر سر مالکیت مکان‌های مقدس اورشلیم و «دامن زدن به خشونت» در این منطقه دانست و گفت که ملک عبدالله و نتانیاهو برای انجام اقدامات مشترک در جهت خاتمه دادن درگیری‌ها موافقت خود را اعلام کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که اسرائیل متعهد شده است که از هر گونه جداسازی و تقسیم این منطقه اجتناب کند.

پلیس اسرائیل یکشنبه ۱۸ اکتبر بین منطقه عرب‌نشین و یهودی‌نشین شرق اورشلیم دیوار بتنی کشید.

از آغاز درگیری‌ها در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه در ماه سپتامبر ۱۰ اسرائیلی و ۴۹ فلسطینی کشته شدند.