مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیس‌بوک، روز سه‌شنبه اول دسامبر/۱۰ آذر در یک پست فیسبوکی اعلام کرد که او و همسرش، پریسلا چان صاحب یک فرزند دختر شده‌اند. او از روند بچه‌دار شدن خود و همسرش، به عنوان «بارداری ما» یاد کرده است. این نوزاد هفته پیش به دنیا آمده بود اما خبرش حالا اعلام شده است.

زوکربرگ و همسرش چان

زاکربرگ ۳۱ ساله، در نامه‌ای به دخترش که او را مکس نامیده‌اند نوشته که ۹۹درصد سهام خود در فیسبوک را که اکنون  ۴۵ میلیارد دلار ارزش دارد  صرف کارهای خیرخواهانه خواهد کرد.

زاکربرگ نامه‌اش به مکس را این‌طور شروع کرده:‌ «مادرت و من هنوز برای توصیف امیدی که تو برای آینده به ما می‌دهی واژه‌های مناسبی نیافته‌ایم. از حالا تو باعث شده‌ای که درباره جهانی که تو در آن زندگی خواهی کرد تامل کنیم.»

او در نامه‌اش نوشته: «امروز، مادرت و من متعهد می‌شویم که سهم کوچک‌مان را برای کمک به حل چالش‌های جهان ادا کنیم. من در سال‌های پیش‌رو هم‌چنان مدیرعامل فیسبوک خواهم بود. اما معضلات، مهم‌تر از آن هستند که صبر کنیم تا تو و ما بزرگ‌تر شویم و بعد کارمان را شروع کنیم. ما امیدواریم که با شروع جوانی تو، تاثیرات این تصمیم را وقتی که هنوز زنده هستیم، ببینیم.»

این زوج نوشته‌اند که می‌دانند هزینه‌ای که برای پیش‌برد ماموریت‌شان خواهند کرد، «در مقایسه با منابع و استعدادهایی که در حال حاضر برای این امور صرف می‌شود، سهم اندکی است»، اما به هر حال آنها می‌خواهند آن‌چه را که در توان‌ دارند در کنار دیگران انجام بدهند.

زاکربرگ و چان، چند هفته پیش، ویدئویی منتشر کردند که در آن آرزوهای خود را برای او و کودکان هم‌نسلش بیان کرده بودند. این ویدئو هم روز سه‌شنبه منتشر شد.

آنها بنیادی به اسم «ابتکار عمل زاکربرگ چان» راه‌اندازی کرده‌اند که ثروت‌‌شان به آن اهدا می‌شود. زاکربرگ در نامه به کودکش نوشته که هدف ابتکار عمل چان زاکربرگ «پیشبرد پتانسیل انسانی و تشویق برابری برای همه کودکان در نسل آینده است.»

تمرکز فعالیت‌های خیریه آنها «برابری کودکان»، «یادگیری بر اساس نیاز شخصی»، «درمان بیماری‌ها»، «اتصال افراد به یکدیگر» و «ساختن پیوندهای اجتماعی قوی» اعلام شده است.

زاکربرگ همچنین به ظرفیت تکنولوژی در ایجاد تغییر در جهان اشاره کرده و نوشته:‌ «برای نسل تو  بزرگ‌ترین فرصت‌ها با دسترسی همگانی به اینترنت ممکن خواهد شد.»

زاکربرگ نفر هفتم فهرست ثروتمندترین افراد جهان است. او پیش‌تر هم در دسامبر ۲۰۱۰ به کمپین «گیوینگ پِلِج» پیوسته بود و تعهد داده بود که نیمی از ثروتش را ببخشد. البته او بخش اعظم سهام فیسبوک را برای آینده مشخصی حفظ می‌کند و تا سه سال، تنها یک میلیارد دلار از سهامش را در راه خیر واگذار خواهد کرد.

مرخصی دو ماهه زاکربرگ برای نگهداری از نوزاد

مارک زاکربرگ، پیشتر درصفحه اش اعلام کرده بود که وقتی همسرش پریسیلا چان، اولین فرزندشان را به دنیا بیاورد، او دو ماه مرخصی می‌گیرد که در خانه به همسر و کودک‌شان برسد. طبق قوانین آمریکا مرخصی زایمان سه ماه است ولی در مقررات داخلی فیس‌بوک کارکنانی که بچه دار شوند، مدت طولانی‌تری مرخصی خواهند داشت و هم پدر و هم مادر کودک می‌توانند در سال اول تولد کودک از چهارماه از مرخصی با حقوق استفاده کنند. این قانون فیس‌بوک اقدامی پیش‌رو در آمریکا به حساب می‌آید.

unnamed-2
زاکربرگ عکسی از سگ‌شان همراه کالسکه بچه گذاشته و نوشته بود: فکر می‌کنم او هم می‌داند که خبرهایی هست

زاکربرگ در صفحه فیسبوکش نوشته بود: «پریسیلا و من داریم خودمان را برای ورود دخترمان آماده می کنیم. ما کتاب‌ها و اسباب بازی‌های مورد علاقه‌مان را چیده‌ایم. همینطور درباره نحوه گذراندن وقت با کودک را در ماه‌های اول زندگی‌اش فکر کرده‌ایم. این یک تصمیم کاملا شخصی است و من تصمیم گرفته‌ام که هنگامی که دخترمان به دنیا می‌آید از دوماه مرخصی زایمان استفاده کنم. نتیجه تحقیقات نشان داده است اینکه والدین برای کودک تازه به دنیا وقت بیشتری بگذارند، نتیجه بهتری هم برای کودک و هم برای بقیه افراد خانواده دارد.»

در برخی از کشورهای اروپایی به خصوص در اسکاندیناوی، مرخصی پدران بعد از تولد فرزند قانونی است و بسیاری از خانواده‌ها از آن استفاده می‌کنند. سوئد اخیرا قانونی تصویب کرده که بر اساس آن تنها پدران می‌توانند از مرخصی‌ای که برایشان در نظر گرفته شده استفاده کنند و نمی‌توانند آن را به مادران انتقال دهند. این کار برای تشویق پدران برای استفاده بیشتر از این مرحصی قانونی است.