چند ساعت پیش از نشست وزیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره وضعیت یونان در قبال بحران پناهجویی، حرکت پناهجویان از مرز یونان و مقدونیه بار دیگر به جریان افتاد.

marz-refugee

وب‌سایت روزنامه لوموند فرانسه، صبح جمعه ۴ دسامبر / ۱۳ آذر خبر داد مرز مسدودشده یونان و مقدونیه بار دیگر به روی پناهجویان گشوده شد.

پس از هفته‌ها انتظار سرانجام حدود سه هزار پناهجو از کشورهای سوریه، عراق و افغانستان که در پاسگاه مرزی «ایدومنی» یونان بلاتکلیف مانده بودند توانستند به راه خود به سوی اروپای غربی ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: هزاران مهاجر در مرز یونان و مقدونیه گیر افتاده‌اند

یونان روز پنج‌شنبه ۳ دسامبر / ۱۲ آذر کمک اتحادیه اروپا برای نظارت بر مرزها و رسیدگی به پناهندگان را پذیرفت و به این ترتیب تهدید اخراج از منطقه شنگن را دور کرد.

برخی از مقامات اتحادیه اروپا یونان را تهدید کرده بودند که اگر این کشور پست‌های بازرسی را در مرزهایش برقرار و ورود پناهجویان به اروپا را کنترل و ارزیابی نکند ممکن است از منطقه شنگن اخراج شود.

اکنون آتن به سه درخواست اتحادیه اروپا پاسخ گفته است: اعزام پرسنل اروپایی به مرزهای شمالی‌اش، استقرار نگهبانان مرزهای خارجی جزایر دریای اژه، و ارائه چادر و تجهیزات برای مهاجران گرفتارشده در کشورش.

مقدونیه در این منطقه حصارهای فلزی برای جلوگیری از عبور پناهجویان کشیده است و قصد دارد آن را تا بیش از ۴۰ کیلومتر گسترش دهد.

اسلوونی، صربستان، کرواسی و مقدونیه، چهار کشور منطقه بالکان در پایان ماه نوامبر اعلام کردند که تنها به پناهجویانی اجازه عبور از مرزهای خود را خواهند داد که از سه منطقه جنگ‌زده افغانستان، عراق و سوریه باشند و مرزهای آن‌ها روی مهاجران اقتصادی بسته خواهد ماند. پناهجویان ایرانی، پاکستانی و بنگلادشی در زمره «مهاجران اقتصادی» شمرده شدند. این اقدام اختلاف و تنش در میان پناهجویان را بیشتر کرد.