حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، یکشنبه ششم دی، در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران گفت که تضعیف سوریه به نفع همسایگان، مسلمانان این کشور و دنیای اسلام نیست.

rouhani

رئیس جمهوری ایران در بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی، در جمع نمایندگان کشورها و سازمان‌های اسلامی، با انتقاد از اختلافات بین کشور‌های مسلمان گفت: «ما یک هویت داریم و آن هویت اسلامی ما است».

روحانی با بیان این که برخی مدارسی که به نام دینی برپا شده‌اند «قرائت آنها از اسلام، متن قرآن و سیره پیامبر، قرائت خشونت‌بار است» گفت تبلیغ هلال شیعه «گفتمان بیمارگونه» است.

رئیس جمهوری ایران هم‌چنین از رشد خشونت و شکل‌گیری گروه‌های تندروی اسلام‌گرا در کشورهای اسلامی  انتقاد کرد و گفت: «۸۴ درصد خشونت، ترور و آدم‌کشی متأسفانه در دنیای اسلام، در شمال آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا در حال رخ دادن است».

عربستان سعودی، اردن و کشورهای عربی متحد، ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند. ایران این ادعاها را کذب می‌خواند.

وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در نشست سوم دی در قاهره بیانیه‌ای صادر کردند و دخالت‌گری ایران در امور داخلی کشورهای عربی را «تهدید جدی برای صلح و امنیت منطقه» دانستند.

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته با رد ادعاهای مطرح شده در این بیانیه آن را «مغرضانه و غیرسازنده» خواند.

روحانی بر اهمیت تبلیغ «چهره رحمانی اسلام» و زدودن تصویر منفی اسلام در فضای مجازی و حقیقی تأکید کرد و گفت: «ما باید فکر جوان‌های دنیای امروز را تصرف کنیم، امروز بزرگ‌ترین وظیفه‌ای که بر دوش داریم تصحیح تصویر اسلام در افکار عمومی جهانیان است».

مسأله سوریه و اسرائیل

حسن روحانی تضعیف دولت سوریه را نادیده گرفتن مردم سوریه عنوان کرد و گفت: «از شما صاحبنظران، اندیشمندان و مسئولان کشورهای اسلامی سوال می‌کنم ویرانی سوریه به نفع کیست؟ اگر خیابان‌های سوریه و همه آثار تمدنی آن تخریب شد، اگر نفت مردم سوریه را دزدیدند و به دیگران فروختند و اگر کشوری که سال‌ها در مقابل متجاوز اصلی منطقه یعنی رژیم صهیونیستی ایستاده و مقاومت کرده را تضعیف کردند، به نفع کیست؟»

رئیس جمهوری ایران از فراموش شدن اسرائیل به عنوان «دشمن اصلی» انتقاد کرد و گفت که تنها اسرائیل از بحران در سوریه و عراق سود می‌برد.

روحانی اضافه کرد: «آیا تضعیف سوریه به نفع همسایگان، مسلمانان این کشور و دنیای اسلام است؟ آیا تخریب سوریه، موجب بنای ترکیه، اردن، عربستان، قطر، امارات یا دیگر کشورها می‌شود؟ چه کسی از ویرانی سوریه و عراق خوشحال است غیر از رژیم صهیونیستی؟»

جمهوری اسلامی ایران و روسیه، دولت ترکیه را به همکاری با داعش و مخالفان دولت سوریه متهم می‌کنند و تنها راه حل بحران سوریه را حمایت و تقویت دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌دانند.

ترکیه با رد ادعای همکاری با داعش می‌گوید که مشروعیت بشار اسد را به عنوان رئیس جمهوری سوریه نمی‌پذیرد.

رئیس جمهوری ایران «وابستگی اقتصادی به دنیای غیر اسلام» را یکی از دلایل اصلی عدم وجود وحدت در جهان اسلام دانست و اضافه کرد که فرهنگ و دانشگاه کشورهای اسلامی نیز نباید متصل «به دنیای غیر اسلام» باشد.

عربستان سعودی در دسامبر سال جاری از تشکیل ائتلاف علیه تروریسم در ریاض خبر داد. این ائتلاف دارای ۳۴ عضو است. ایران، عراق و سوریه عضو این ائتلاف نیستند.