سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای به اعتصاب غذای سعید حسین‌زاده، فعال حقوق کودکان و زندانی بند هفت زندان اوین پرداخته و درباره وخامت حال او ابراز نگرانی کرده است.

Saeed Hosseinzadeh

این بیانیه با عنوان «زندانی عقیدتی بیمار در اعتصاب غذا» منتشر شده است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۲۱ اسفند خبر از پایان اعتصاب غذای این زندانی سیاسی پس از ۲۰ روز داده یود.

عفو بین‌الملل اما در بیانیه خود به مشکلات جسمانی حسین‌زاده اشاره کرده و نسبت به عواقب عدم رسیدگی به وضعیت سلامت او هشدار داده است: «عفو بین‌الملل مطلع است که سعید حسین‌زاده از بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی، مفصلی، گوارشی و مشکلات تنفسی رنج می‌برد، اما به نظر می‌رسد قرارگاه ثارالله که مسئول تحقیق و بازجویی پرونده اوست، مرخصی پزشکی او را ممنوع کرده و با این کار جان این زندانی عقیدتی را به خطر انداخته است.»

ماموران سپاه مهرماه سال گذشته (۹۳)، سعید حسین‌زاده را در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند. او پس از بازداشت به سلول‌های انفرادی بند دو-الف زندان اوین منتقل شد.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، این فعال مدنی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری، در  رای بدوی به هفت سال زندان محکوم کرد.

دادگاه تجدید نظر هم که به ریاست قاضی زرگر در شعبه ۳۶ برگزار شد، این حکم را تایید کرد. این در حالی است که مجموع اشد مجازات برای این دو اتهام، چهار سال حبس است.

سعید حسین‌زاده اینک دومین سال حبس خود را در بند هفت زندان اوین پشت سر می‌گذارد.

او بیش از ۲۰ روز پیش در اعتراض به وضعیت پرونده و شرایط نگهداری‌اش در زندان، با انتشار نامه‌ای اعلام اعتصاب غذا کرد و  نوشت که از بیماری های مختلف نظیر روماتیسم، تنگی نفس، مشکلات قلبی و عفونت و خونریزی معده رنج می‌برد که حین بازداشت و در طی حبس به این بیماری‌ها مبتلا شده است.

هرانا گزارش کرده است که بر اساس نظر پزشک، این زندانی تحمل ادامه این وضعیت در شرایط حبس را ندارد: «سعید حسین‌زاده روز ۲۷ بهمن‌ماه به بیمارستان امام خمینی اعزام شده و پزشکان تایید کرده‌اند که رماتیسم مفصلی او به قلبش سرایت کرده و نیاز به معالجه مستمر دارد.»

خانواده حسین‌زاده هم به تازگی گفته‌اند که نیروهای سپاه آن‌ها را در مورد پیگیری و رسانه‌ای کردن وضعیت فرزندشان، تلفنی تهدید کرده‌اند.